Η είδηση της κατάρρευσης του Thomas Cook κυριάρχησε σε όλη την Ευρώπη. Το χάος που προκάλεσε η πτώχευση που κήρυξε ο 178 χρόνων ταξιδιωτικός όμιλος, μόλις άρχισε. Ή μάλλον, θα αρχίσει από τη στιγμή που οι περίπου 600.000 πελάτες του θα γυρίσουν στις πατρίδες τους.
Παρόλο που πρόκειται για τη μεγαλύτερη επιχείρηση επαναπατρισμού Βρετανών από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι επιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες. Περίπου 22.000 εργαζόμενοι μένουν χωρίς δουλειά. Πολλές χώρες, όπως η Ελλάδα, που στηρίζουν τον τουρισμό τους σε tour operators θα δουν σημαντικές αλλαγές.
Τι πήγε στραβά με τον Thomas Cook;
Πρόκειται για μια ιστορία που συμβαίνει συχνά. Μπορεί να ήταν οι τράπεζες που τράβηξαν τελικά την πρίζα, αλλά ο ασθενής ήταν ήδη κλινικά νεκρός.
Η αλλαγή του σκηνικού στο ταξιδιωτικό τοπίο δεν είναι καινούρια. Ο τρόπος που επιλέγουν να κλείσουν τις διακοπές τους –και γενικότερα κάθε είδους ταξίδι τους- οι σύγχρονοι τουρίστες έχει αλλάξει. Το διαδίκτυο δημιούργησε μεγάλες ευκαιρίες δημιουργίας ανταγωνιστικών προϊόντων. Πιο ευέλικτα ταξίδια. Περισσότερες ταξιδιωτικές επιλογές. Οι ημέρες των «ταξιδιωτικών πακέτων», εκεί που ο Thomas Cook διέπρεψε τόσα χρόνια, παρήλθαν.
Εταιρείες όπως η Airbnb άδραξαν την ευκαιρία την κατάλληλη χρονική στιγμή. Μπορεί στην Ευρώπη τα bed & breakfast να μην είναι μια καινούρια ιδέα (όπως και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια “rooms-to-let” στην Ελλάδα), ωστόσο η δημιουργία μιας πλατφόρμας απολύτως ευέλικτων ταξιδιωτικών επιλογών, ακριβώς τη στιγμής της ραγδαίας εξάπλωσης των smartphones, έδωσε στην Airbnb αυτή την εκρηκτική άνοδο.
Και ενώ ο Thomas Cook αργοπέθαινε, η Airbnb αναπτύσσεται ραγδαία. Και είναι τελικά ειρωνεία, ότι τη στιγμής της κατάρρευσης του Thomas Cook, η Airbnb ανακοινώνει την είσοδό της στο Χρηματιστήριο.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται
Η ιστορία αυτή πάντως δεν είναι μοναδική. Για την ακρίβεια, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Κάθε φορά που μια νέα τεχνολογία αναδύεται, τα παλιά επιχειρηματικά μοντέλα καταρρέουν.
Ακόμα και ο Thomas Cook στήθηκε πάνω σε νέα τεχνολογία, τη δημιουργία του βρετανικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Αλλά το μοναδικό ερώτημα είναι το εξής: ποιος είναι σε θέση να προσαρμοστεί εγκαίρως;