Το Facebook διέγραψε κλειστή ομάδα hosts μετά από καταγγελίες ότι παραβίαζαν την ιδιωτικότητα των επισκεπτών τους, όπως φαίνεται από screen shots που δημοσίευσε το ταξιδιωτικό site Skift.
Η ενοικίαση καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη τα τελευταία χρόνια. Εκατομμύρια τουρίστες τα επιλέγουν για τη διαμονή τους. Επιπλεόν, πολλοί είναι εκείνοι που είναι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές τέτοιων καταλυμάτων. Η επικοινωνία μεταξύ τους είναι αναγκαία ώστε να μπορούν να ανταλλάσουν πληροφορίες και συμβουλές που βελτιώνουν τη δουλειά τους. Η δημιουργία κλειστών ομάδων προέκυψε ακριβώς για αυτό. Τέτοιες ομάδες είναι χρήσιμο να υπάρχουν. Και αυτές πρέπει να είναι μικρά ιδιωτικά κανάλια στα οποία καλό είναι να υπάρχουν όρια. Όρια ως προς τον αριθμό των ατόμων που μετέχουν σε αυτά, όπως και όρια ως προς αυτά που δημοσιεύουν.
Υπήρξαν όμως καταγγελίες για τις ομάδες Airbnb Guests Blacklist και Airbnb Host Community — Vent, Recommend, and Discuss. Δημοσίευαν φωτογραφίες, τα ονόματα των επισκεπτών ακόμα και συζητήσεις που φανέρωναν τις σεξουαλικές προτιμήσεις ορισμένων. To Facebook προέβη σε έρευνα κλείνοντας τελικά την ομάδα Airbnb Guests Blacklist η οποία έχει 8.000 μέλη.
Aυτή η ομάδα hosts στο Facebook είχε στόχο να αποτελεί μια βάση δεδομένων “κακών πελατών” απ’ όλα τα site όπως Airbnb, Vrbo, Booking.com κ.α. Από αυτή τη βάση δεδομένων θα προέκυπταν στοιχεία με βάση τα οποία οι οικοδεσπότες θα ήξεραν ποιους επισκέπτες να αποφύγουν ή όχι. Το Skift βρήκε φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν από τον ταξιδιωτικό blogger Matthew Kepnes, που τις έλαβε από κάποιο εκνευρισμένο μέλος της ομάδας.
Περιπτώσεις παραβιάσεων
Ένα τέτοιο παράδειγμα παραβίασης ιδιωτικότητας είναι αυτό της Patty Culliton. Πρόκειται για μια superhost της οποίας το διαμέρισμα διατίθεται μέσω της Airbnb και της Vrbo. Η Culliton δημοσίευσε φωτογραφία μιας επισκέπτριας κατονομάζοντας την, η οποία ουρούσε στην αυλή του σπιτιού.
Σε ένα άλλο παράδειγμα από την Airbnb Host Community — Vent, Recommend, and Discuss, ο Hector Graxirena δημοσίευσε μια φωτογραφία με το προφίλ και τη συζήτηση με ένα επισκέπτη από τις Φιλιππίνες. Σε αυτή γίνεται φανερή η σεξουλικότητα του επισκεπτη ο οποίος ρωτάει αν θα μπορέσει να έχει τη συντροφιά κάποιου άνδρα.
Άλλη μία περίπτωση είναι αυτή της Karen Butler. Η Butler δημοσίευσε στην Airbnb Host Community ένα ιδιωτικό μήνυμα μιας γυναίκας η οποία ρωτούσε αν θα μπορούσε να φέρει το ζώο συναισθηματικής υποστήριξης (emotional support animal). Η Butler δημοσίευσε το προσωπικό μήνυμα στα μέλη της ομάδας σχολιάζοντας τα εξής: “Δεν ξέρω τι να κάνω σε αυτήν την περίπτωση. Δεν έχω καμία πολιτική για ζώα και ο τύπος έχει ένα ζώο συναισθηματικής υποστήριξης και το αδερφάκι του. Δύο ζώα σε 300 τετραγωνικά μέτρα πάει πολύ. Ξέρω πως η Airbnb λέει πως δεν πρέπει να γυρίζουμε την πλάτη στα ζώα συναισθηματικής υποστήριξης αλλά το δεύτερο ζώο δεν είναι τέτοιο. Θέλω να το απορρίψω αλλά πιστεύετε ότι είμαι ξεκάθαρη ως προς αυτό;”
Η απάντηση της Airbnb
Πολλές από τις παραβάσεις της ιδιωτικής ζωής έγιναν από οικοδεσπότες που έχουν καταχωρήσεις στις πλατφόρμες Airbnb, Vrbo και άλλες. Οι παραβάσεις κατά κύριο λόγο έγιναν στο Facebook σε ομάδα hosts.
Ο Ben Breit, επικεφαλής εμπιστοσύνης και ασφάλειας της Airbnb στην Αμερική, επεσήμανε την πολιτική της εταιρείας για τα πρότυπα της κοινότητας και την ασφάλειά της. Χαρακτηριστικά αναφέρει: “Δεν πρέπει να έχετε πρόσβαση στους λογαριασμούς των άλλων χωρίς άδεια ή να παραβιάζετε την ιδιωτικότητα των άλλων, πνευματικά δικαιώματα ή εμπορικά σήματα”.
Η ενότητα της δικαιοσύνης αναφέρει: “Δεν πρέπει να μοιράζεστε προσωπικές πληροφορίες για να ντροπιάζετε ή να εκβιάζετε άλλους, να στεχεύετε άλλους με ανεπιθύμητη συμπεριφορά, να δυσφημείτε ή να παραβιάζετε τους όρους σχολιασμού και περιεχομένου“.
Ο Brett είπε ότι η Airbnb θα εξετάσει αυτά τα παραδείγματα για να διαπιστώσει εάν παραβιάζουν τα πρότυπα της Airbnb.
Καλύτερες πρακτικές
Είναι απόλυτα θεμιτό οι οικοδεσπότες να μοιράζονται τεχνικές και εμπειρίες που θα βελτιώσουν τη δουλειά τους. Ωστόσο αυτό θα πρέπει να γίνεται με τρόπο που να μην παραβιάζουν τα δικαιώματα των επισκεπτών. Τα δικαιώματα αυτά είναι εύκολο να καταπατηθούν όταν δημοσιεύονται ιστορίες όπως οι παραπάνω σε ομάδες που αριθμούν χιλιάδες μέλη. Θα πρέπει να μπουν όρια στις ομάδες αυτές και να συμμετέχουν μόνο διασταυρωμένοι χρήστες. Θα πρέπει τόσο οι διαχειριστές των ομάδων όσο και οι ίδιοι οι χρήστες να είναι πολύ προσεκτικοί για το τι δημοσιεύουν.
Από την πλευρά τους οι πλατφόρμες, όπως το Airbnb, το Vrbo, το Facebook και άλλοι, πρέπει να κάνουν περισσότερα για να εξασφαλίσουν ότι οι χρήστες τους δεν θα “ποδοπατήσουν” τα δικαιώματα των επισκεπτών, είτε πρόκειται για τις συγκεκριμένες πλατφόρμες είτε για άλλους χώρους.