Τα χιλιάδες στρέμματα καμένων δασών οι φυσικές καταστροφές στη χώρα μας και συνολικά σε όλο τον πλανήτη μοιάζει να έχουν προκαλέσει την ανησυχία και τον προβληματισμό των Ελλήνων ιδιαιτέρως των νεότερων ατόμων με αποτέλεσμα να είναι διατεθειμένοι ακόμα και να πληρώσουν μεγαλύτερο κόστος για το κατάλυμα που θα επιλέξουν φτάνει να διαθέτει περιβαλλοντική πιστοποίηση.
Αυτό αποκάλυψε έρευνα που παρουσιάστηκε στην ημερίδα “Climate Challenges”, που διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ). Η έρευνα, σε συνεργασία με τη METRON ANALYSIS, έδειξε την αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών, αλλά και τον καθοριστικό ρόλο των οικονομικών παραγόντων στις ταξιδιωτικές αποφάσεις.
Η κλιματική αλλαγή το πιο σημαντικό παγκόσμιο πρόβλημα
Η έρευνα συμπεραίνει οτι το 17% των Ελλήνων θεωρεί την κλιματική αλλαγή το σημαντικότερο παγκόσμιο πρόβλημα, ακολουθούμενο από την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος (14%) και τα ακραία καιρικά φαινόμενα (15%). Ωστόσο, όταν το ζήτημα επικεντρώνεται στο πορτοφόλι η ακρίβεια (56%) υπερισχύει.
Κριτήριο η περιβαλλοντική πιστοποίηση
Παρά την ευαισθητοποίηση, η τιμή παραμένει ο βασικός παράγοντας επιλογής καταλύματος για το 84% των συμμετεχόντων. Περιβαλλοντικά κριτήρια αναφέρθηκαν μόλις από το 6%.
Ωστόσο, η ύπαρξη οικολογικών πιστοποιήσεων, όπως η Γαλάζια Σημαία και το Green Key, επηρεάζει το 52% των ερωτηθέντων.
Εντυπωσιακή είναι η προθυμία των νέων 17-24 ετών, με το 38% να δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερα για καταλύματα με περιβαλλοντική πιστοποίηση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι περίπου το 32% όσων έχουν νοικιάσει καταλύματα τα τελευταία 3 χρόνια είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν έως και 10% επιπλέον για ένα κατάλυμα με οικολογικό σήμα, αντικατοπτρίζοντας την αυξανόμενη προθυμία για υποστήριξη βιώσιμων επιλογών.
Παρά τα χαμηλά ποσοστά περιβαλλοντικής προτεραιότητας, οι περισσότεροι εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές στις διακοπές τους: το 93% εξοικονομεί ενέργεια, το 92% ανακυκλώνει, ενώ το 61% χρησιμοποιεί επαναχρησιμοποιούμενα δοχεία νερού. Η έρευνα υπογραμμίζει επίσης τη σημασία του διαδικτύου, καθώς το 88% ενημερώνεται από ψηφιακά κανάλια, με κυρίαρχο ρόλο των social media στις νεότερες γενιές.
Η διττή στάση των Ελλήνων, με τις οικονομικές ανησυχίες να υπερισχύουν αλλά και την αυξανόμενη ευαισθησία για το περιβάλλον, υποδηλώνει ότι υπάρχει δυναμική για μια πιο βιώσιμη τουριστική κουλτούρα.