Στις 13 Μαΐου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε, βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές (DMA), την Booking ως πυλωρό όσον αφορά τη διαδικτυακή υπηρεσία διαμεσολάβησης Booking.com, ενώ αποφάσισε να μην ορίσει ως πυλωρούς την X Ads και την TikTok Ads. Παράλληλα, η Επιτροπή κίνησε έρευνα αγοράς για να αξιολογήσει την αντίκρουση που υποβλήθηκε για τη διαδικτυακή υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης X.
Οι σημερινές αποφάσεις έρχονται σε συνέχεια της διαδικασίας επανεξέτασης που διεξήγαγε η Επιτροπή αφού παρέλαβε την 1η Μαρτίου 2024 τις κοινοποιήσεις των τριών εταιρειών σχετικά με την πιθανή ιδιότητά τους ως πυλωρών.
Βάσει αυτοαξιολόγησης, την οποία υπέβαλε η Booking την 1η Μαρτίου 2024, σύμφωνα με την οποία πληροί τα σχετικά κατώτατα όρια, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η εν λόγω βασική υπηρεσία πλατφόρμας αποτελεί σημαντική πύλη σύνδεσης επιχειρήσεων και καταναλωτών.
Παράλληλα, η Επιτροπή κίνησε έρευνα αγοράς για να αξιολογήσει την αντίκρουση που υποβλήθηκε την 1η Μαρτίου 2024 για την υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης X. Σύμφωνα με αυτήν, παρότι πληροί τα κατώτατα όρια, η X δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως σημαντική πύλη σύνδεσης επιχειρήσεων και καταναλωτών. Η έρευνα θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός πέντε μηνών.
Μια άλλη αντίκρουση υποβλήθηκε για την υπηρεσία διαδικτυακής διαφήμισης X Ads. Η Επιτροπή συμπέρανε ότι, μολονότι η X Ads πληροί τα ποσοτικά κριτήρια για ορισμό της βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές, η εν λόγω βασική υπηρεσία πλατφόρμας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σημαντική πύλη. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή αποφάσισε να μην ορίσει την X Ads.
Τέλος, την 1η Μαρτίου 2024 η Επιτροπή έλαβε κοινοποίηση της διαδικτυακής διαφημιστικής υπηρεσίας TikTok Ads της εταιρείας ByteDance, μαζί με αίτημα αντίκρουσης. Η Επιτροπή συμπέρανε ότι, μολονότι η TikTok Ads πληροί τα ποσοτικά κριτήρια για τον ορισμό της βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές, η εν λόγω βασική υπηρεσία πλατφόρμας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σημαντική πύλη. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή αποφάσισε να μην ορίσει ούτε την X Ads.
Επόμενα βήματα για τον «πυλωρό»
Μετά τον ορισμό της, η Booking έχει πλέον έξι μήνες για να συμμορφωθεί με τις σχετικές υποχρεώσεις βάσει του DMA, προσφέροντας περισσότερες επιλογές και ελευθερία στους τελικούς χρήστες και δίκαιη πρόσβαση των επιχειρηματικών χρηστών στις υπηρεσίες gatekeeper. Η Booking έχει προθεσμία έξι μηνών για να υποβάλει μια λεπτομερή έκθεση συμμόρφωσης στην οποία περιγράφει πώς συμμορφώνεται με κάθε μία από τις υποχρεώσεις της DMA. Ωστόσο, ορισμένες από τις υποχρεώσεις του DMA έχουν άμεση ισχύ, για παράδειγμα, η υποχρέωση ενημέρωσης της Επιτροπής για οποιαδήποτε επιδιωκόμενη συγκέντρωση στον ψηφιακό τομέα.
Η Επιτροπή θα παρακολουθεί την αποτελεσματική εφαρμογή και συμμόρφωση με αυτές τις υποχρεώσεις. Σε περίπτωση που ένας πυλωρός δε συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που ορίζει η DMA, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως και 10% του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας, το οποίο μπορεί να ανέλθει έως και 20% σε περίπτωση επανειλημμένων παραβάσεων. Σε περίπτωση συστηματικών παραβάσεων, η Επιτροπή εξουσιοδοτείται επίσης να εγκρίνει πρόσθετα ένδικα μέσα, όπως η υποχρέωση ενός πυλωρού να πουλήσει μια επιχείρηση ή μέρη της ή να απαγορεύσει στον πυλωρό να αποκτήσει πρόσθετες υπηρεσίες που σχετίζονται με τη συστημική μη συμμόρφωση.
Στο μέλλον, πρόσθετες επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλλουν κοινοποιήσεις στην Επιτροπή βάσει του DMA, βάσει της αυτοαξιολόγησής τους όσον αφορά τα σχετικά κατώτατα όρια. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή διατηρεί εποικοδομητικές συζητήσεις με όλες τις σχετικές εταιρείες.