Η Σαντορίνη, ένας από τους πλέον εμβληματικούς τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας, βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, όχι για τη μαγευτική της ομορφιά αλλά λόγω της πρόσφατης σεισμικής δραστηριότητας που παρατηρήθηκε στην περιοχή. Οι αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά και της Αυστραλίας δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις, γεγονός που καταγράφεται στις αναζητήσεις του Google Trends.
Αύξηση των αναζητήσεων για σεισμούς στη Σαντορίνη
Σύμφωνα με τα δεδομένα του Google Trends, στις 3 Φεβρουαρίου 2025 παρατηρήθηκε απότομη άνοδος στις αναζητήσεις που σχετίζονται με τη λέξη “earthquake” σε συνδυασμό με τη “Σαντορίνη”. Η αλλαγή αυτή καταδεικνύει τη στροφή της διεθνούς προσοχής από τον τουρισμό προς τις γεωλογικές εξελίξεις, κάτι που μπορεί να επηρεάσει τη ζήτηση για ταξίδια στο νησί.
Δεν υπάρχουν ακυρώσεις – Οι πωλήσεις συνεχίζονται
Παρά την αυξημένη ανησυχία, εκπρόσωποι της τουριστικής βιομηχανίας αναφέρουν πως δεν έχουν σημειωθεί ακυρώσεις κρατήσεων, ενώ οι πωλήσεις πακέτων συνεχίζονται κανονικά. Οι ειδικοί χαρακτηρίζουν τη σεισμική δραστηριότητα “ενοχλητική αλλά όχι επικίνδυνη” και εκτιμούν πως ο θόρυβος που δημιουργήθηκε διεθνώς είναι δυσανάλογος της πραγματικής κατάστασης.
Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σε πρόσφατη συνεδρίαση, επιβεβαίωσε πως η σεισμική δραστηριότητα εντός της καλδέρας παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, χωρίς να δικαιολογούνται έκτακτα μέτρα. Οι τοπικές αρχές και οι επιστήμονες προχωρούν σε συνεχή παρακολούθηση, ενώ οι οδηγίες που δόθηκαν στους πολίτες και στους επισκέπτες αφορούν προληπτικά μέτρα.
Οι διεθνείς ταξιδιωτικές τάσεις για την Ευρώπη
Η ανησυχία για τη σεισμική δραστηριότητα της Σαντορίνης συμπίπτει χρονικά με νέα δεδομένα για τις διεθνείς ταξιδιωτικές τάσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC), η πρόθεση ταξιδιών από τις μακρινές αγορές προς την Ευρώπη εμφανίζεται μειωμένη για το 2025, με εξαίρεση την Κίνα. Οι ταξιδιώτες από αγορές όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ εμφανίζονται επιφυλακτικοί, κυρίως λόγω του κόστους και των μεταβαλλόμενων προτιμήσεων.
Βασικά στοιχεία από την έρευνα:
Το 63% των ερωτηθέντων σχεδιάζει μακρινό ταξίδι το 2025, με το 44% να προτιμά την Ευρώπη.
Το ποσοστό όσων επιλέγουν την Ευρώπη μειώθηκε από 49% το 2024 σε 44% το 2025.
Η Κίνα αποτελεί εξαίρεση, με το 61% των Κινέζων να σχεδιάζει ταξίδι στην Ευρώπη εντός των επόμενων 12 μηνών.
Κύριο εμπόδιο για τα ταξίδια είναι το οικονομικό κόστος, ειδικά στις ηλικιακές ομάδες 18-34 και 35-49 ετών.
Η Ευρώπη ως ταξιδιωτικός προορισμός: Προκλήσεις και προοπτικές
Για να παραμείνει η Ευρώπη ελκυστική στους ταξιδιώτες, απαιτείται στρατηγική διαχείριση του τουριστικού brand. Σύμφωνα με την ETC, οι παράγοντες που κάνουν έναν προορισμό ασφαλή περιλαμβάνουν:
Χαμηλή εγκληματικότητα
Καλή συντήρηση υποδομών
Εμφανή μέτρα ασφαλείας
Πολιτική σταθερότητα
Φιλική αντιμετώπιση από τους ντόπιους
Επιπλέον, η τάση για ταξίδια σε πολλές χώρες κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού παραμένει ισχυρή. Το 94% των ταξιδιωτών που θα επισκεφθούν την Ευρώπη το 2025 σχεδιάζουν να εξερευνήσουν κατά μέσο όρο 3,4 χώρες, ενώ οι Νοτιοκορεάτες επιλέγουν έως και 5,2 χώρες ανά ταξίδι.
Οικονομικές προβλέψεις και καταναλωτικές τάσεις
Το οικονομικό πλαίσιο των ταξιδιών δείχνει επίσης αλλαγές:
Το 42% των ταξιδιωτών προγραμματίζει ημερήσιες δαπάνες 100-200 ευρώ.
Η δαπάνη για φαγητό και ποτό κυριαρχεί στις προτιμήσεις (67%), ενώ οι Κινέζοι προτιμούν τις αγορές (67%).
Οι Αμερικανοί δίνουν έμφαση στη διαμονή, με το 55% να ξοδεύει περισσότερο από τον μέσο όρο.
Ο τουρισμός στη Σαντορίνη και η παγκόσμια αντίληψη
Η Σαντορίνη παραμένει στο προσκήνιο της διεθνούς τουριστικής σκηνής, με τις πρόσφατες εξελίξεις να προκαλούν προσωρινή ανησυχία στις αγορές του εξωτερικού. Παρά τη σεισμική δραστηριότητα, οι ακυρώσεις δεν έχουν αυξηθεί, ενώ οι επαγγελματίες του τουρισμού παραμένουν αισιόδοξοι για τη συνέχιση της θετικής πορείας του νησιού.
Η πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό και την ευρωπαϊκή αγορά γενικότερα είναι να διαχειριστούν αποτελεσματικά την εικόνα τους, προσαρμόζοντας τις στρατηγικές τους στις νέες συνθήκες, ώστε να διατηρήσουν τη ζήτηση και να εξασφαλίσουν βιώσιμη ανάπτυξη. Οι αλλαγές στις ταξιδιωτικές συνήθειες και προτεραιότητες πρέπει να ληφθούν υπόψη, ενώ η διαχείριση του brand “Ελλάδα” και “Σαντορίνη” θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της ελκυστικότητας του προορισμού.