Η αντίστροφη μέτρηση της έκρηξης των «ταξιδιών εκδίκησης» είναι γεγονός, κάτι που θα αναγκάσει τις τιμές να μειωθούν. Ήδη κάποιες αεροπορικές εταιρείες προετοιμάζονται γι’ αυτό, μειώνοντας τις τιμές των εισιτηρίων για να γεμίσουν τις άδειες θέσεις.
Τι είναι όμως τα ταξίδια εκδίκησης; Είναι ένας παράδοξος όρος που δόθηκε στα ταξίδια μετά την πανδημία. Ο όρος αυτός προέκυψε από την εξίσου παράδοξη συνθήκη του lockdown που απαγόρευσε τις μετακινήσεις. Η εκδίκηση δεν απευθύνεται στον ταξιδιώτη ή τον προορισμό, αλλά στον ίδιο τον Covid και στην καταπίεση που επέφερε. Αυτή λοιπόν η συνθήκη που εκτόξευσε στη μετα-πανδημική περίοδο τα ταξίδια, πλέον βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT.
Αλλαγή τακτικής των αεροπορικών εταιρειών
Την ώρα που αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair και η Emirates ανακοίνωσαν κέρδη ρεκόρ πέρυσι, η πρώτη προκάλεσε σοκ στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές τη Δευτέρα, όταν προειδοποίησε ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα είναι «σημαντικά χαμηλότερες» κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, μετά την πτώση κατά 15% σε ετήσια βάση την άνοιξη.
Αντιστέκονται οι επιβάτες στις ακριβές τιμές
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, δήλωσε ότι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης με βάση τον αριθμό των επιβατών, είχε να αντιμετωπίσει ασθενέστερη από την αναμενόμενη καταναλωτική δαπάνη και ότι οι πρόσφατες προσπάθειες για αύξηση των τιμών είχαν «συναντήσει αντίσταση» από τους επιβάτες. “Οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να ταξιδέψουν μόνο με μια συγκεκριμένη τιμή”. Η Ryanair αναμένει ότι οι ναύλοι κατά τη βασική καλοκαιρινή περίοδο θα είναι “σημαντικά χαμηλότεροι” σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμησή της που ήταν “σταθεροί έως ελαφρώς αυξημένοι”.
Πολλοί αερομεταφορείς αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων για να γεμίσουν τα αεροσκάφη τους τελευταίους μήνες. Με λίγα λόγια παρατηρείται μια απότομη μεταστροφή από την περίοδο μετά το τέλος των lockdown λόγω πανδημίας, όταν οι επιβάτες ήταν απεγνωσμένοι να ταξιδέψουν και ο κλάδος υπέφερε από έλλειψη αεροσκαφών.
«Οι πελάτες επιστρέφουν στα βασικά», δήλωσε ο Güliz Öztürk, διευθύνων σύμβουλος της τουρκικής αεροπορικής εταιρείας Pegasus, στην αεροπορική έκθεση του Φάρνμπορο αυτή την εβδομάδα, προσθέτοντας ότι ο κλάδος θα πρέπει να προετοιμαστεί για μια περίοδο «εξομάλυνσης», καθώς το μεταπανδημικό φαινόμενο των «ταξιδιών της εκδίκησης» θα εκτονώνεται.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Air India Campbell Wilson συμφώνησε ότι τα πρότυπα ζήτησης «πάντα θα εξομαλυνθούν» μετά την «κραυγαλέα ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης μετά τον Covid».
Κερδισμένη η Easy Jet
Η EasyJet από την άλλη, ανακοίνωσε απότομη αύξηση των κερδών και ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα είναι σταθερές αυτό το καλοκαίρι. Αυτό σημαίνει ότι η δυσκολία δεν έχει χτυπήσει την πόρτα όλων των εταιρειών. Αλλά είναι τέτοια η κυριαρχία της Ryanair στην ευρωπαϊκή αγορά – εκτελεί περίπου διπλάσιο αριθμό πτήσεων από την EasyJet – που οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι οι μεγάλες εκπτώσεις του ιρλανδικού αερομεταφορέα πιθανόν να αναγκάσουν τους άλλους στην αγορά μικρών αποστάσεων να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Λίγο νωρίτερα από το καμπανάκι της Ryanair, είχε χτυπήσει την καμπάνα με ανακοίνωσή της η Lufthansa. Ανέφερε ότι θα δυσκολευτεί να βγάλει τα έξοδά της φέτος εν μέσω πιέσεων στις αποδόσεις, ένα μέτρο των μέσων τιμών των εισιτηρίων που λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των επιβατών και την απόσταση που διανύεται.
Μειώνουν τιμές για να γεμίσουν τα αεροπλάνα
Το ίδιο δρόμο ακολουθούν και οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής οι οποίες έχουν μειώσει τις τιμές για να γεμίσουν τα αεροπλάνα τους, αφού προσέφεραν πάρα πολλές θέσεις στην εγχώρια αγορά αυτό το καλοκαίρι.
Ο Andrew Nocella, εμπορικός διευθυντής της United Airlines, δήλωσε στους επενδυτές την περασμένη εβδομάδα ότι ενώ η ζήτηση ήταν ισχυρή, «η αύξηση της χωρητικότητας ήταν τόσο σημαντική που πίεσε την απόδοση».
Οι μεγαλύτερες επιπτώσεις
Εκεί που φάνηκε περισσότερο η επίπτωση είναι στην αγορά μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και στην οικονομική θέση, με τα μεγαλύτερα ταξίδια και τις ακριβότερες πτήσεις στην επιχειρηματική ή την πρώτη θέση να επηρεάζονται λιγότερο.
Ο Christian Scherer, διευθύνων σύμβουλος του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών της Airbus, της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, αναγνώρισε ότι η εταιρεία έχει δει «κάποια σημάδια μείωσης των αποδόσεων», αλλά τόνισε ότι είναι «πολύ νωρίς για να πούμε αν πρόκειται για επιβράδυνση, αν είναι περιστασιακή ή δομική».
Η τάση αυτή σε ό,τι αφορά τα αεροπορικά εισιτήρια αναμένεται να επηρεάσει και τον κλάδο των καταλυμάτων. Οι ταξιδιώτες φέτος είναι περισσότερο price-sensitive και η στρατηγική τιμολόγησης που ακολουθεί ο κλάδος της φιλοξενίας θα πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη.