Το πώς θα ταξιδεύουμε με αεροπλάνο περιγράφει στις οδηγίες της για τις αεροπορικές πτήσεις η IATA. Αυτές θα πρέπει να ακολουθούν οι επιβάτες πριν την πτήση έως και την άφιξή τους στον προορισμό τους.
Κενά καθίσματα και διαβατήρια ανοσίας
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών τάσσεται υπέρ της υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας προστασίας αλλά και των διαβατηρίων ανοσίας. Οι οδηγίες της IATA περιγράφουν τη νέα πραγματικότητα στις πτήσεις και τα μέτρα ασφαλείας που θα πρέπει να λαμβάνονται. Στην αλυσίδα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση του αεροπορικού ταξιδιού.
Η έκθεση έχει τίτλο: Βιοασφάλεια για τις Αεροματοφορές.
Είναι ένας οδικός χάρτης για την επανεκκίνηση των πτήσεων. Στις οδηγίες αυτές η IATA απευθύνεται αρχικά στις κυβερνήσεις και ζητά να αναλάβουν τις ευθύνες τους για την αναγνώριση υγειονομικών κινδύνων, όπως έγινε μετά την 11η Σεπτεμβρίου.
Εν συνεχεία απευθύνεται στις αεροπορικές εταιρείες και ζητά από αυτές να υιοθετήσουν διαδικασίες που θα ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού στα αεροδρόμια, στα αεροσκάφη και στους επιβάτες. Από τους επιβάτες ζητά να αναλάβουν προσωπική ευθύνη και να αξιολογούν την κατάσταση της υγείας τους πριν από κάθε ταξίδι.
Πριν την πτήση
Θα πρέπει να συλλέγονται λεπτομερείς πληροφορίες επικοινωνίας με τους επιβάτες για τις ανάγκες της ιχνηλάτησης.
Όπου είναι δυνατό, οι πληροφορίες θα πρέπει να συλλέγονται ηλεκτρονικά και πριν την άφιξη του επιβάτη στο αεροδρόμιο μέσα από πλατφόρμες όπως η eVisa.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν αφιερωμένες ιστοσελίδες προκειμένου να συλλέγονται τα δεδομένα.

Στο αεροδρόμιο
Η πρόσβαση στους τερματικούς σταθμούς θα πρέπει να είναι περιορισμένη και μόνο για εργαζόμενους, ταξιδιώτες και συνοδούς τους, όπως άτομα με αναπηρία.
Θα πρέπει να υπάρχει θερμομέτρηση σε εισόδους κτιρίων. Τη θερμομέτρηση θα διεξάγει ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό και αυτό θα αποφασίζει ποιος μπορεί ταξιδέψει και ποιος δεν μπορεί.
Θα πρέπει να εφαρμόζεται το μέτρο των αποστάσεων βάσει όσων ισχύουν σε κάθε κράτος. Για αυτόν το λόγο θα πρέπει να υπάρχουν προσαρμογές σε όλους τους χώρους για την εξασφάλιση της ομαλής ροής των επιβατών.
Για τις μάσκες η έκθεση αναφέρει ότι θα πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες των κατά τόπους αρχών. Ωστόσο η σύσταση της IATA είναι ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οι μάσκες από τους επιβάτες και οι μάσκες ΡΡΕ για εργαζόμενους σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια.
Εγκαταστάσεις και εξοπλισμός θα πρέπει να απολυμαίνονται. Θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση και σε αντισηπτικά. Σύμφωνα με την IATA θα πρέπει να απολυμαίνονται τρέιλερ, καρότσια, χώροι self service, σκάνερ αποτυπωμάτων, αναπηρικά καρότσια, δίσκοι.
Η IATA τάσσεται υπέρ του τεστ Covid-19 σε επιβάτες. Σημειώνει ωστόσο ότι αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί όταν βεβαιωμένα βρεθεί ένα αποτελεσματικό και ασφαλές τεστ.
Χαρακτηρίζει σημαντικό το ρόλο του “διαβατηρίου ανοσίας” δηλώνοντας ότι επιβάτης που έχει τέτοιο έγγραφο δε θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα προστασίας.
Το check-in
Για να μειώνεται στο ελάχιστο ο χρόνος παραμονής στο αεροδρόμιο, οι επιβάτες θα πρέπει να ολοκληρώνουν σε σημαντικό βαθμό ηλεκτρονικά το check-in και πριν την άφιξη τους στα αεροδρόμια. Στο πλαίσιο αυτό, η IATA καλεί τις κυβερνήσεις να αφαιρέσουν το κάθε πιθανό εμπόδιο για την απομακρυσμένη ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Φτάνοντας στο αεροδρόμιο για το check-in, η IATA συστήνει την εφαρμογή του μέτρου των αποστάσεων. Καλεί τους οργανισμούς των αεροδρομίων να εφαρμόσουν τεχνολογίες που θα απαιτούν τη μικρότερη δυνατή επαφή.
Οι αεροπορικές εταιρείες από πλευράς τους, θα πρέπει να οδηγούν τους επιβάτες στην ατομική εναπόθεση των αποσκευών. Έτσι ελαχιστοποιείται η επαφή με τους υπαλλήλους, σύμφωνα με την IATA .
Κατά την επιβίβαση
Κατά την επιβίβαση θα πρέπει να τηρούνται οι αποστάσεις και η τάξη. Οι αερολιμένες θα πρέπει να προχωρήσουν στον ανασχεδιασμό των πυλών.
Σε πρώτη φάση της επανέναρξης των πτήσεων θα πρέπει να περιοριστεί η δυνατότητα μεταφοράς αποσκευών εντός της καμπίνας.
Κατά την πτήση
Η IATA υποστηρίζει ότι με βάση αναλύσεις, κίνδυνος μετάδοσης της νόσου COVID-19 από τον έναν επιβάτη στον άλλον είναι χαμηλός. Ίσως αυτό να οφείλεται στο γεγονός ότι οι επιβάτες κάθονται ο ένας πίσω από τον άλλο και όχι ο ένας απέναντι στον άλλο.
Μπορεί επίσης αυτό να οφείλεται στην ύπαρξη χερουλιών ανάμεσα στις θέσεις, στην ύπαρξη φίλτρων ΗΕΡΑ, στη διεύθυνση του αέρα από την οροφή στο πάτωμα και στον περιορισμό των κινήσεων των επιβατών μόλις κάτσουν στις θέσεις τους.
Συστήνει τη χρήση μάσκας όπου είναι αδύνατες οι αποστάσεις. Στα πλαίσια αυτά, η Ένωση ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι απαραίτητη η χρήση κλειστών καθισμάτων.
Συστήνονται τα προπαρασκευασμένα γεύματα και οι απλοποιημένες υπηρεσίες αέρος, όπως και τα απολυμαντικά μαντηλάκια καθώς και επιβολή περιορισμού στις κινήσεις εντός του αεροπλάνου.
Κατά την άφιξη
Ύπαρξη θερμομετρητών από εκπαιδευμένο προσωπικό όταν αυτό αποτελεί προϋπόθεση των τοπικών Αρχών.
Όπου χρειάζεται η διαδικασία βίζας οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εξετάσουν την παροχή ηλεκτρονικών εναλλακτικών με εφαρμογές κινητών και QR codes για περιορισμό επαφών.
Επιβάλλεται επιτάχυνση της διαδικασίας παραλαβής αποσκευών, για να περιοριστεί ο χρόνος αναμονής αλλά και να διασφαλίζονται οι αποστάσεις.