Η κα Δέσποινα Βρουβάκη ξεκίνησε πολύ πρόσφατα να δραστηριοποιείται ως οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης, με ένα ακίνητο στην περιοχή των Αγ. Αποστόλων, στα Χανιά Κρήτης. Ως ιδιοκτήτρια του παραθαλάσσιου ακινήτου απολαμβάνει την επαφή με πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους.
Συνειδητοποιεί ταυτόχρονα ότι αποτελεί μέρος του τουριστικού προϊόντος και αυτόν το ρόλο της τον αναλαμβάνει με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Γι’ αυτό και φροντίζει να παρέχει στους φιλοξενούμενούς της ό,τι χρειάζονται για να περάσουν καλά αλλά και να “εξοπλίσει” αυτή την επιχειρηματική της δραστηριότητα με όλα τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να λειτουργεί ομαλά και με καλές αποδόσεις.
Αυτή είναι η πρώτη μιας σειράς συνεντεύξεων που εγκαινιάζουμε με την ευγενική χορηγία της Syncbnb, όπου οι hosts αποκαλύπτουν τα μυστικά τους, τις χαρές τους αλλά και τις δυσκολίες τους.
Πόσο καιρό δραστηριοποιείσαι ως οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης; Πώς και γιατί ξεκίνησες; Πόσες ιδιοκτησίες διαχειρίζεσαι;
Δραστηριοποιούμαι ως οικοδεσπότης από τον Ιούλιο 2019. Ξεκίνησα με την προοπτική να μισθώσω μακροχρόνια το συγκεκριμένο ακίνητο αλλά δυστυχώς απογοητεύτηκα από αυτή την προσπάθεια μου.
Η περιοχή που βρίσκεται το κατάλυμα μου είναι παραθαλάσσια και τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί πολύ τουριστικά. Αυτό με ώθησε να ασχοληθώ με τη βραχυχρόνια μίσθωση. Διαχειρίζομαι μία ιδιοκτησία.
Είσαι ιδιοκτήτης ή διαχειριστής; Είναι μερική ή πλήρης απασχόληση για σένα;
Είμαι ιδιοκτήτρια. Είναι πλήρης απασχόληση για μένα.
Τα θετικά και τα αρνητικά
Τι είναι αυτό που σου αρέσει περισσότερο ως οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης; Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζεις;
Αυτό που μου αρέσει ως οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι η επαφή με διαφορετικούς χαρακτήρες ανθρώπων, διαφορετικές ηλικίες και κουλτούρες.
“Αυτό όμως που μου αρέσει πολύ περισσότερο, είναι το τεράστιο χαμόγελο που βλέπω στα πρόσωπα των guests όταν μπαίνουν για πρώτη φορά, στο κατάλυμά μου”
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που διακρίνω είναι ότι δεν υπάρχει μια σταθερή αντιμετώπιση από το κράτος σε όλο αυτό το προϊόν του τουρισμού. Δεν έχει θεσπιστεί νομοθεσία που να στηρίζει αυτή την ιδιωτική πρωτοβουλία. Δεν γνωρίζουμε τι ισχύει και τι δεν ισχύει, τι μας προστατεύει και τι όχι. Υπάρχει παραπληροφόρηση. Τέλος όσοι ασχολούνται με αυτό το προϊόν αντιμετωπίζονται και από το κράτος και από την ευρύτερη κοινωνία, σαν κυνηγοί του εύκολου χρήματος και της γρήγορης “κονόμας”.
Πείτε μας την πιο όμορφη στιγμή – ανάμνηση από έναν guest.
Η πιο όμορφη στιγμή ήταν όταν, ο πρώτος guest που φιλοξένησα, ένας πατέρας που είχε έρθει διακοπές με τα παιδιά του, όταν έφευγε και μου παράδωσε τα κλειδιά, μου έδειξε ότι είχε καθαρίσει όλους τους χώρους και είχε πλύνει όλα τα λευκά είδη που είχαν χρησιμοποιήσει. Μου εξήγησε ότι ήθελε με αυτό τον τρόπο να με ευχαριστήσει πρώτον για τις ευκολίες που είχε το σπίτι και πέρασαν πολύ άνετα και δεύτερον γιατί νοιάστηκα για τα παιδιά του, τους έδωσα να δοκιμάσουν τοπικές λιχουδιές και μεζέδες και ένοιωσαν σαν να έμειναν σε σπίτι συγγενών τους.
Τι αφήνει σε έναν host η φιλοξενία ανθρώπων με διαφορετικές κουλτούρες;
Ένας οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης, από τη φιλοξενία ανθρώπων με διαφορετικές κουλτούρες, μαθαίνει για τον τρόπο ζωής τους, τις συνήθειές τους. Ανταλλάσσει απόψεις για διάφορα θέματα, αν φυσικά το επιτρέψει ο χρόνος που διαθέτουν για τις διακοπές τους.
“Πρέπει να ασχοληθούμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα με αυτό το νέο είδος τουρισμού”
Ποια είναι η πιο σημαντική συμβουλή που θα έδινες σε κάποιον που ενδιαφέρεται να γίνει οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Η πιο σημαντική συμβουλή. Η βραχυχρόνια μίσθωση είναι μια απαιτητική ενασχόληση. Μόνο αν ασχοληθούμε σοβαρά και υπεύθυνα, θα μπορέσουμε να συμμετέχουμε ενεργά και σε βάθος χρόνου, σε αυτό το νέο είδος τουρισμού που εξαπλώθηκε τόσο ραγδαία παγκόσμια. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να παραμείνουμε στο χώρο. Είμαστε στο 2019 και οι παροχές που απαιτεί η εποχή να έχουμε στα ακίνητα πρέπει να καλύπτουν απλόχερα, τουλάχιστον τις βασικές ανάγκες των guests που στοχεύουμε να φιλοξενούμε. Πρέπει να βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση τους και να σκεφτούμε τι θα μας έκανε να νοιώσουμε άνετα σε ένα χώρο ώστε να απολαύσουμε τις διακοπές μας. Η βραχυχρόνια μίσθωση δεν παρέχει εύκολο και γρήγορο χρήμα, θέλει κόπο και χρόνο.
Εκτός από τη Syncbnb, χρησιμοποιείς άλλα εργαλεία, συσκευές ή λογισμικά (π.χ. ηλεκτρονικές κλειδαριές, κάμερες, εφαρμογές με τοπικούς οδηγούς, μετρητές ενέργειας, κ.λπ.); Τι εμπειρία έχεις με αυτά;
Η Syncbnb με βοήθησε ουσιαστικά, ενημερώνοντας άμεσα όλα τα κανάλια αλλά κι εμένα για τις κρατήσεις που είχα. Με τη συνεργασία αυτή, απέφυγα διπλοκρατήσεις και γλύτωσα από άγχος και ταλαιπωρία.
Χρησιμοποιώ μετρητή ενέργειας. Τον χρησιμοποιώ για να έχω ένα σημείο αναφοράς και στο τέλος κάθε περιόδου να γνωρίζω τη συνολική κατανάλωση ενέργειας που έγινε στο κατάλυμα. Θεωρώ ότι κάνοντας έναν απολογισμό, των εξόδων μου και της προσωπικής μου εργασίας, θα μπορώ να θέσω καλύτερες βάσεις για τις αποδοχές μου, για την επόμενη σεζόν.
Τα εργαλεία του οικοδεσπότη βραχυχρόνιας μίσθωσης
Σε ποια κανάλια διανομής έχεις καταχωρήσεις; Πόσο έχουν αυξηθεί τα έσοδά σου από τη στιγμή που έβαλες καταχωρίσεις σε πολλαπλά κανάλια διανομής;
Έχω καταχώριση στην Airbnb, στη Booking.com και στη HomeAway.
Είναι η πρώτη περίοδος που ασχολούμαι και δεν έχω μέτρο σύγκρισης.
Εκτός από τις καταχωρίσεις, τι άλλο θεωρείς ότι θα μπορούσε να κάνει ένας οικοδεσπότης βραχυχρόνιας μίσθωσης για να αυξήσει τις κρατήσεις και τα έσοδά του;
Nα φτιάξει δικιά του ιστοσελίδα, να χρησιμοποιήσει τα social media.
Νιώθεις ότι αυτό που κάνεις είναι μέρος του τουριστικού προϊόντος της χώρας; Σε τι επιμέρους θέματα θα ήθελες βοήθεια;
Ναι νοιώθω ότι είναι μέρος του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Πριν ασχοληθώ, έκανα μεγάλη έρευνα αγοράς. Έψαξα να βρω τις απαιτήσεις του προϊόντος στην σημερινή εποχή και δεν επαναπαύομαι. Συνέχεια ενημερώνομαι και αγωνίζομαι για να διατηρήσω αυτό που ξεκίνησα με πολύ κόπο και πολλές στερήσεις.
Σημαντική ενημέρωση και βοήθεια στα περισσότερα επιμέρους θέματα, βρήκα στο facebook, από την ομάδα Airbnb Greece-Greek Hosts. Είναι ομάδα ιδιοκτητών και διαχειριστών καταλυμάτων, καταχωρημένων στην Airbnb. Ήμουν εντελώς άπειρη και διαβάζοντας τις αναρτήσεις τους, έμαθα πάρα πολλά που αφορούσαν στη διαχείριση ενός καταλύματος και στη διαχείριση απρόβλεπτων καταστάσεων.
Γνωρίζεις το τηλέφωνο της Airbnb στην Ελλάδα;
Ναι, το έμαθα από την πρώτη μέρα που ανέβασα το κατάλυμα μου σε αυτό το κανάλι και το χρησιμοποιώ όταν είναι ανάγκη.
Εδώ μπορείτε να δείτε την καταχώριση της κας Βρουβάκη.