Τις τελευταίες δύο βδομάδες διαβάζω άρθρα και αναφορές σχετικά με τη ζημιά της Airbnb στην Αθηναϊκή ξενοδοχειακή αγορά. Τα αποτελέσματα ήταν αναμενόμενα. Ο μη-ρυθμιζόμενος τομέας διαμοιρασμού ακινήτων είναι ένας φθηνότερος, γρηγορότερος και πιο μοντέρνος τρόπος για την είσοδο στο παιχνίδι φιλοξενίας. Ωστόσο, παρά το αθέμιτο παιχνίδι που παίζουμε με τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις, έχουμε την ευκαιρία να αναθεωρήσουμε τον ξενοδοχειακό κλάδο.
Ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε είναι να κοιτάξουμε το πρόβλημα αντίστροφα. Να δούμε δηλαδή γιατί ακόμα και οι μεγαλύτεροι θαυμαστές των ξενοδοχείων επέλεξαν τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις ως εναλλακτική λύση διαμονής. Στην πλειονότητα των ερευνών, ο πρωταρχικός λόγος επιλογής ενός Airbnb αντί ξενοδοχείου, είναι η τιμή. Ειδικά για οικογένειες, διαμερίσματα 2 ή 3 υπνοδωματίων μπορούν να κοστίσουν όσο ένα μονόκλινο δωμάτιο ξενοδοχείου 4 ή 5 αστέρων. Το ημερήσιο κόστος λειτουργίας των ξενοδοχείων δεν τους επιτρέπει να εισέλθουν σε αυτόν τον πόλεμο τιμών. Συνήθως, τα ξενοδοχεία που επηρεάζονται είναι μεσαίου (3 ή 4 αστέρων) εμπορικού σήματος, καθώς η πλειοψηφία τους προσφέρει απλώς δωμάτιο και πρωινό.
Παρόλο που η τιμή είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας σε οποιαδήποτε αγορά, συμπεριλαμβανομένου του ταξιδιού, είμαι ισχυρός υποστηρικτής του βιωματικού ταξιδιού. Ειδικά όταν, σε πολλές έρευνες, έρχεται δεύτερος ως λόγος που οι άνθρωποι επιλέγουν την ενοικίαση υπέρ του ξενοδοχειακού δωματίου. Ένα διαμέρισμα σε μια δημοφιλή περιοχή του κέντρου της πόλης είναι πολύ πιο ελκυστικό από ένα ξενοδοχείο αλυσίδας που είναι όμοιο σε όλο το κόσμο. Μένοντας στο σπίτι ενός ντόπιου, ο ταξιδιώτης έχει την ευκαιρία να ζήσει σαν κι αυτόν.
Γιατί λοιπόν η Airbnb και οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις είναι θετικές για την Αθήνα;
Η άμεση επίδραση στην απόδοση ξενοδοχείων υποδεικνύει ποια ξενοδοχεία πρέπει να αλλάξουν για να επιζήσουν. Η τιμή είναι κοινή μεταβλητή, όμως η εμπειρία είναι το κλειδί για το προϊόν. Δημιουργώντας εμπειρίες εντός του ξενοδοχείου ή και συμπεριλαμβάνοντας την τοπική κοινότητα ως μέρος της εμπειρίας, τα ξενοδοχεία μπορούν να νικήσουν αυτή την τάση και να μην εμπλακούν σε ένα πόλεμο τιμών που δε μπορούν αντέξουν. Ένα ιδιαίτερο εστιατόριο, ένα μάθημα γυμναστικής ή ένας κοινός χώρος εργασίας (co-working) στο λόμπι μπορούν να προσελκύσουν τους ντόπιους διαμορφώνοντας μια τοπική ατμόσφαιρα για το ξενοδοχείο. Τα βραχυπρόθεσμα μισθωμένα ακίνητα δε μπορούν και ποτέ δε θα προσφέρουν κάτι αντίστοιχο. Γι’ αυτό το Airbnb.com δεν είναι πλέον μόνο μία ιστοσελίδα βραχυχρόνιας ενοικίασης ακινήτων, αλλά επίσης οργανωτής δραστηριοτήτων.
Η εποχή λειτουργίας ενός ξενοδοχείου σε μορφή BB (δωμάτιο και πρωινό) τελείωσε. Η νέα γενιά ταξιδιωτών αναζητεί αυθεντικές εμπειρίες που μπορούν να τις μοιραστούν στο διαδίκτυο. Για αυτό το λόγο είμαι τόσο παθιασμένος με τη νοοτροπία SILC, και η εφαρμογή της μπορεί να μετατρέψει τον ξενοδοχειακό κλάδο και να βοηθήσει ξενοδοχεία να ξεπεράσουν την τωρινή τάση μετατρέποντας τον εαυτό τους σε νέα τάση. Γίνεται μέρος της ευκαιρίας και μείνετε μακριά από το κυνήγι μαγισσών.
Κωνσταντίνος Σαντίκος, Managing Director – Sales & Finance, Santikos Collection