Έρευνα του Skift για τις τάσεις στα short-term rentals (STR) εκτιμά ότι οι κρατήσεις αυξήθηκαν κατά 7% το 2019 σε συνολικά 115 δισ. δολάρια.
Πέντε εταιρείες – η Airbnb, η Booking Holdings με τις πλατφόρμες Booking.com και Agoda, η Expedia Group με το Vrbo / HomeAway, το TripAdvisor και η κινεζική πλατφόρμα Tujia – κατέγραψαν το 73% του συνόλου των κρατήσεων, δείχνοντας το βαθμό συγκέντρωσης των κρατήσεων.
Σε πολλές άλλες πτυχές, ωστόσο, ο τομέας STR είναι εξαιρετικά κατακερματισμένος. Υπάρχουν εκατομμύρια ανεξάρτητων οικοδεσποτών, περισσότεροι από 100.000 διαχειριστές ακινήτων και χιλιάδες προμηθευτές που υποστηρίζουν την εκμίσθωση πρώτων και δεύτερων κατοικιών, βιλών, yurts και κάθε άλλου είδους καταλυμάτων.
Ενίσχυση των brands
Οι εταιρείες διαχείρισης ακινήτων θα γνωρίσουν μεγάλη ανάπτυξη το 2020 και μετά. Υπάρχει μια μετακίνηση του brand awareness από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, προς τα δικά τους brands. Διαχειριστές ακινήτων (π.χ. Vacasa, Onefinestay και Altido) θέτουν επαγγελματικές προδιαγραφές στον κλάδο, με ξενοδοχειακά πρότυπα στην επικοινωνία με τον επισκέπτη.
Στο μεταξύ, εταιρείες όπως οι Sonder, Lyric, Stay Alfred και Domio, αντί να στηρίζονται σε μεμονωμένους οικοδεσπότες, μισθώνουν και μετατρέπουν μέρος ή ολόκληρα κτίρια σε STR με δικό τους brand.
Και δεν είναι μόνο οι start-ups και τα venture capitals που οδηγούν στην ανάπτυξη των branded STRs. Το Hotel behemoth Marriott International παρουσίασε το δικό του brand Homes & Villas τον Απρίλιο του 2019.
Ο κ. Δημήτρης Μανίκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EMEA της Wyndham Hotels & Resorts, είπε στο Skift: «Είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε τι συμβαίνει στο χώρο των branded κατοικιών. Πιστεύω ότι όλο και περισσότεροι παραδοσιακοί παίκτες θα εμπλακούν σταδιακά».
Το Skift σημειώνει ότι οι τάσεις δείχνουν μεγαλύτερη σύγκλιση μεταξύ ξενοδοχείων και Short-Term Rentals καθώς θα προχωρούμε στην επόμενη δεκαετία.
Η παλιά «φρουρά» παραμένει σταθερή
Ανάμεσα στον κατιαγισμό των venture capitals, εύκολα ξεχνά κανείς ότι η βραχυχρόνια μίσθωση υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Όπως και οι διαχειριστές ακινήτων. Ειδικά σε παραδοσιακούς προορισμούς διακοπών στη Β. Αμερική και την Ευρώπη, οι διαχειριστές εξοχικών κατοικιών εξακολουθούν να επωφελούνται από την ανάπτυξη του τομέα.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της AirDNA, το διάστημα Ιούνιος 2018 – Αύγουστος 2019, οι παραδοσιακοί εξοχικοί προορισμοί STR ξεπέρασαν τους αστικούς. Η εταιρεία υποστήριξε ότι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τάση για μεγαλύτερες, πολυτελείς μονάδες υψηλότερης απόδοσης.
Και όσο οι χώρες επικεντρώνουν τις νομοθετικές τους ρυθμίσεις στα αστικά ακίνητα, τα εξοχικά γίνονται όλο και πιο ελκυστικά. Και σε αυτό το κομμάτι πραγματοποιούνται διάφορες κινήσεις.
Tο 2019 η ξενοδοχειακή Oyo απέκτησε το @Leisure Group. Έτσι μπήκε στην αγορά STR, μέσω brands διαχείρισης ακινήτων όπως η Belvilla και η DanCenter. Η ξενοδοχειακή Wyndham κινήθηκε ανάποδα. Πούλησε το ευρωπαϊκό τμήμα Destination Network στο Platinum Equity για 1,3 δισ. δολάρια, και το αμερικάνικο τμήμα vacation rental στη Vacasa έναντι 162 εκατ. δολαρίων.
Η startup Vacasa μπόρεσε να αναπτυχθεί γρήγορα, υιοθετώντας αρχές branded διαχείρισης σπιτιών, βασιζόμενη σε δεδομένα και στην εταιρική ταυτότητα. Προχωρώντας σε σημαντικές εξαγορές και ενώ ο ανταγωνισμός επικεντρώνεται κυρίως στα αστικά ακίνητα, η εταιρεία έχει καταστεί ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές ακινήτων παγκοσμίως.
Η πορεία προς την επαγγελματοποίηση
Την ώρα που η νομοθετική ρύθμιση παραμένει μια σημαντική αβεβαιότητα, είναι σίγουρο ότι η βραχυχρόνια μίσθωση θα συνεχίσει να αυξάνεται. Να περιμένετε περισσότερες επενδύσεις, περισσότερους γύρους χρηματοδότησης και περισσότερες εξαγορές. Η μεγαλύτερη αλλαγή, ωστόσο, μπορεί να βγει από την αντίθετη πλευρά.
Θεωρούμε ότι ο τομέας STR θα επανέλθει στις ρίζες του. Όχι βέβαια ολόκληρος ο τομέας. Ωστόσο τώρα βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή, όπου ορισμένοι ενδιαφερόμενοι θα εξετάσουν την επαγγελματοποίηση και την εμπορευματοποίηση του τομέα.
Καθώς η Sonder και άλλοι επώνυμοι Διαχειριστές επαγγελματοποιούν τον κλάδο, προσφέροντας στους παρόχους όπως Airbnb, Booking.com και Vrbo έναν βολικό τρόπο για να αυξήσουν τα στάνταρτ τους, να αυξήσουν τις προμήθειες και να επιταχύνουν την αύξηση της προσφοράς, η Airbnb θα δυσκολευτεί με την ατζέντα της περί «κοινότητας».
Παίκτες όπως το Couchsurfing και το BedyCasa θα πάρουν κάποια κομμάτια, καθώς θα εξακολουθεί να υπάρχει ζήτηση για πραγματικές διαμονές peer-to-peer.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει την ταξιδιωτική βιομηχανία να καταλήξει σε μια νέα κατηγοριοποίηση, προσπαθώντας να κάνει διάκριση μεταξύ επαγγελματικών μισθώσεων και απλών hosts. Θυμηθείτε, ωστόσο, ότι για τους ταξιδιώτες οι γραμμές ανάμεσα σε ξενοδοχεία, βραχυχρόνια μίσθωση, διαμερίσματα με προσφερόμενες υπηρεσίες και bed-and-breakfasts είναι ήδη θολή. Το θέμα δεν είναι η κατηγοριοποίηση. Το θέμα είναι η ικανοποίηση των προσδοκιών. Είτε πρόκειται για έναν καναπέ σε ένα διαμέρισμα της Νέας Υόρκης, ένα δωμάτιο ξενοδοχειακής αλυσίδας, είτε ένα πολυτελές ρετιρέ με το brand της Sonder.