Η βραχυχρόνια μίσθωση δεν αφορά μόνο σπίτια, αφορά και μέσα μεταφοράς. Όπως τα ηλεκτροκίνητα πατίνια. Όλο και συχνότερα το τελευταίο διάστημα συναντάμε στην Αθήνα ανθρώπους που μετακινούνται με ηλεκτροκίνητα πατίνια.
Για να μπορέσει κάποιος να χρησιμοποιήσει ένα από τα πατίνια που περιμένουν αναβάτες σε πολλές γωνιές του κέντρου, πρέπει απλώς να εγγραφεί σε μια εφαρμογή μέσω του κινητού του. Αποδέχεται μια σειρά από όρους, όπως ότι το πατίνι χρησιμοποιείται μόνο από ενήλικους. Κατόπιν η εφαρμογή ενημερώνει τον χρήστη πόσο κοντά του βρίσκεται ένα ηλεκτροκίνητο ποδήλατο. Ο χρήστης μπορεί να το αφήσει οπουδήποτε, ώστε να το βρει ο επόμενος που θα το νοικιάσει, και κλειδώνει αφήνοντάς το.
Ωστόσο ο Δήμος Αθηναίων έχει θορυβηθεί, καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Έτσι, ανακοίνωσε ότι προχώρησε στη συγκρότηση ομάδας εργασίας, στην οποία προσκλήθηκαν και εκπρόσωποι των εταιρειών που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά. Πάντως στην ανακοίνωση ο Δήμος ξεκαθαρίζει ότι δεν έχει «καμία αρμοδιότητας αδειοδότησης ή ελέγχου».
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση για ηλεκτρονίκητα πατίνια στην Αθήνα τα παρουσιάζουν ως μια καινοτομία που βοηθά στη «μικροκινητικότητα» εντός πόλεων. Μπορεί κάποιος να το πάρει από το σπίτι του, εφόσον μένει εντός των ορίων της περιοχής που υπάρχει η υπηρεσία αυτή, ώστε να πάει στο μετρό, ή σε μια πιάτσα ταξί, ή σε στάση λεωφορείου ή ακόμα και να κάνει μετακινήσεις στο εμπορικό κέντρο για παράδειγμα. Χρήσιμο και για τους τουρίστες που θέλουν να γνωρίζουν την πόλη σε σύντομο χρόνο.
Οι κίνδυνοι
Η χρήση του ηλεκτροκίνητου πατινιού είναι πολύ εύκολη, μόλις γίνει η σχετική εξοικείωση. Υπάρχει διακόπτης στη δεξιά πλευρά του τιμονιού με τον οποίο το πατίνι επιταχύνει, λεβιές φρένου στην αριστερή μεριά του τιμονιού και το έντονο φρένο στην πίσω ρόδα.
Ωστόσο ο Δήμος επισημαίνει: «Δεν αποτελεί παιχνίδι» ένα μέσο εναλλακτικής αστικής μετακίνησης, που αναπτύσσει σχετικά υψηλή ταχύτητα (έως και 25 χλμ την ώρα).
Η ασφάλεια λοιπόν είναι ένα σημαντικό ζητούμενο, ειδικά σε μια πόλη χωρίς ποδηλατόδρομους. Οι εταιρείες συστήνουν στους χρήστες να κινούνται σε πεζοδρόμια, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, και αυτό πρέπει να τηρείται με θρησκευτική ευλάβεια. Όπως επίσης και η χρήση κράνους, κάτι που δεν έχει γίνει συνείδηση στην Ελλάδα…
Το σύστημα scooter-sharing
Το σύστημα βραχυχρόνιας μίσθωσης ηλεκτροκίνητων πατινιών είναι μια υπηρεσία στην οποία τα οχήματα αυτά διατίθενται για χρήση μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ο όρος περιγράφει την κοινή χρήση ηλεκτρικών πατινιών καθώς και ηλεκτρικών σκούτερ. Ο διαμοιρασμός των σκούτερ είναι παρόμοιος με τα συστήματα κοινής χρήσης ή ανταλλαγής ποδηλάτων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ορισμένες εταιρείες προσφέρουν περισσότερους από έναν τύπους οχημάτων μέσω της υπηρεσίας τους.
Τα οχήματα αυτά γενικά δεν έχουν σταθερή θέση και μπορεί κάποιος να τα βρει σε διάφορα σημεία στην περιοχή εξυπηρέτησης. Αυτό τα καθιστά μια βολική επιλογή κινητικότητας σε αστικές περιοχές.
Το scooter-sharing εμφανίστηκε το 2012, όταν η Scoot Networks ξεκίνησε την υπηρεσία στο Σαν Φρανσίσκο. Αναπτύσσεται πολύ έντονα από το 2017, επεκτάθηκε στην Ουάσινγκτον και το Λος Άντζελες ενώ η δραστηριότητα περνά και στην Ευρώπη, με τεράστια επιτυχία. Από τον Αύγουστο του 2018, οι μεγαλύτεροι πάροχοι ηλεκτρικών σκούτερ και πατινιών προς ενοικίαση βρίσκονται στο Βερολίνο, τη Μαδρίτη και το Παρίσι. Η ανάπτυξη έχει επίσης αυξηθεί στις ΗΠΑ, καθώς εγκαινιάστηκε η πρώτη υπηρεσία ανταλλαγής σκούτερ στη Νέα Υόρκη τον Ιούλιο του 2018.
Στα θετικά τους περιλαμβάνονται η διευκόλυνση στη μετακίνηση σε πόλης με υψηλή συμφόρηση αλλά και το μηδενικό περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Παρέχουν επίσης πλεονέκτημα σε σχέση με το ταξί και της ενοικίασης ποδηλάτου, λόγω του χαμηλού κόστους και της μικρότερης διάρκειας ταξιδιού.
Η διαμάχη γύρω από τα σκούτερ
Στο Σαν Φρανσίσκο, σε απάντηση καταγγελιών από τοπικές αρχές και πολίτες, η πόλη καθιέρωσε ένα πρόγραμμα αδειοδότησης εταιρειών που μισθώνουν ηλεκτροκίνητα πατίνια και scooters, περιορίζοντας τον αριθμό των εταιρειών που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αλλά και τον αριθμό των οχημάτων που διαθέτουν. Πρώτα επέβαλε την απόσυρση όλων των οχημάτων.
Αντίστοιχοι κανονισμοί που προβλέπουν αδειοδότηση πριν τη δραστηριοποίηση μιας σχετικής εταιρείας έχουν επιβληθεί σε πολλές αμερικανικές πόλεις.