Δεν υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ Airbnb και ξενοδοχείων καθώς είναι δύο διαφορετικά προϊόντα. Αυτό απάντησε στους ξενοδόχους ο πρόεδρος του ΕΟΤ Χαράλαμπος Καρίμαλης στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι έκαναν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό. Κατά τη διάρκεια του 4ου συνεδρίου τουρισμού που πραγματοποίησαν διμερή επιμελητήρια, ο πρόεδρος του ΕΟΤ στάθηκε στο πλευρό των ιδιοκτητών ακινήτων.
«Σε όλο τον κόσμο μόνο στην Ιαπωνία και στην Ελλάδα είναι ζήτημα της κεντρικής κυβέρνησης να βάλει τους όρους στην οικονομία διαμοιρασμού. Τυχόν περιορισμοί θα τεθούν σε ισχύ χωρίς αιφνιδιασμούς με γνώση της πολυπλοκότητας και των κοινωνικών χαρακτηριστικών. Υπάρχει σκέψη να ζητηθεί και η σύμφωνη γνώμη της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν πρέπει να υπάρξουν φαινόμενα υπερτουρισμού και τουρισμοφοβίας γιατί τότε οι τουρίστες θα χάσουν το ενδιαφέρον τους» είπε ο κ. Καρίμαλης.
Στην Ελλάδα η εξάπλωση της βραχυχρόνιας μίσθωσης δεν είναι τόσο μεγάλη όσο την παρουσιάζουν κάποια δημοσιεύματα, είπε ο πρόεδρος του ΕΟΤ. Και εξήγησε: «Στο σύνολο των ενοικιαζόμενων σπιτιών που είναι 1,6 εκατ., οι βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι 90.000, ποσοστό μόλις 5,5%. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζει χωρική συγκέντρωση κυρίως σε Αθήνα, Σαντορίνη, Μύκονο, Χανιά, Ρέθυμνο, Ρόδο».
Σύμφωνα με τον ίδιο τα δημοσιεύματα δαιμονοποιούν το φαινόμενο Airbnb, ενεργοποιώντας κοινωνικούς αυτοματισμούς μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών αλλά και επαγγελματιών.
Ο πρόεδρος του ΕΟΤ ανέφερε επίσης ότι η αυξητική τάση του τουρισμού τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν θα ήταν εφικτή αν δεν υπήρχε η προσφορά διαμονής με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Και αυτό, όπως είπε, αντικατοπτρίζεται στην αγορά της Αθήνας όπου από 2,5 εκατ. τουρίστες τα τελευταία 4-5 χρόνια, πλέον η πρωτεύουσα φιλοξενεί 5,7 εκατ. ετησίως.
Τα θετικά των βραχυχρόνιων μισθώσεων
Αναφερόμενος στα θετικά της οικονομίας βραχυχρόνιων μισθώσεων είπε ότι συμβάλλει στην τουριστική ανάπτυξη γιατί αποτελεί μέρος του τουρισμού εμπειρίας που έχει ξεπεράσει διεθνώς το πακέτο ήλιος-θάλασσα. Τόνισε ακόμη ότι η κοινωνία λαμβάνει μέρος του τουριστικού πλούτου, γιατί το 100% των δαπανών τουριστών διαχέεται στην κοινωνία σε αντίθεση με το all inclusive. Επίσης υποστήριξε ότι ανεβαίνει η αξία των ακινήτων και οι ιδιοκτήτες έχουν δύο με τρεις φορές περισσότερα έσοδα σε σχέση με τη μακροχρόνια μίσθωση (γιατί συχνά λόγω κρίσης οι ενοικιαστές δεν κατέβαλλαν τα ενοίκια). Με τα έσοδα από τη βραχυχρόνια μίσθωση πολλοί ιδιοκτήτες έσωσαν τα σπίτια από τις τράπεζες, πλήρωσαν φόρους και τόνωσαν την οικονομία της οικοδομής. Στους ωφελημένους περιλαμβάνεται και το δημόσιο που είδε τα έσοδά του από 5 εκατ. ευρώ να φτάνουν τα 186 εκατ. ευρώ για το 2018.
Ο κ. Καρίμαλης παραδέχτηκε ότι μέχρι να ενεργοποιηθεί η πλατφόρμα απογραφής των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης είχαμε παραξενοδοχεία. Και τόνισε ότι πέρσι δηλώθηκαν έσοδα στην εφορία 5 εκατ. ευρώ ενώ το 2018 που λειτούργησε η πλατφόρμα δηλώθηκαν 186 εκατ. ευρώ.
Ως προς το θέμα των ελέγχων στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ο κ. Καρίμαλης είπε ότι ο ΕΟΤ δεν έχει αρμοδιότητα να τα ελέγξει.
Διπλασιασμός των καταλυμάτων στη Θεσσαλονίκη
Κατά τη διάρκεια του 4ου συνεδρίου τουρισμού μεταξύ άλλων μίλησαν και οι υπεύθυνοι της Airbnb και της Booking.
Ο υπεύθυνος της Airbnb για Ελλάδα, Ιταλία και Κροατία Julio Del Balzo τόνισε ότι το 97% των εσόδων μένουν στον ιδιοκτήτη και ότι κατ’ αυτό τον τρόπο η εταιρεία επιτρέπει σε περισσότερους να επωφεληθούν από τον τουρισμό. Το 2030 θα έχουμε 1,8 δισ. ταξιδιώτες από 1,2 δισ. σήμερα και «πρέπει να δούμε πως μοιράζουμε αυτή την πίτα, όχι πως να την περιορίσουμε. Υπάρχει χώρος για όλους» τόνισε.
Σήμερα η πλατφόρμα έχει 5 εκατ. καταλύματα όλων των ειδών και 400 φιλοξενούμενοι κάνουν check in ανά 2 λεπτά.
Στην Ελλάδα 15.000 ιδιοκτήτες είναι στην πλατφόρμα με συνολικά 90.000 δωμάτια, και με μέσο ετήσιο εισόδημα 3.700 δολάρια.
Από τους επισκέπτες που μένουν σε καταλύματα της AirBnB στην Ελλάδα το 70% είναι Ευρωπαίοι (μεταξύ αυτών και Έλληνες) και το 14% Αμερικανοί.
Σε ό,τι αφορά την Θεσσαλονίκη τα καταλύματα που είναι εγγεγραμμένα στην πλατφόρμα σχεδόν διπλασιάστηκαν και από 1.250 έχουν αγγίξει τα 2.200.
Από την πλευρά της booking.com ο Κωνσταντίνος Σακελλαρίδης ανέφερε ότι στην Ελλάδα η πλατφόρμα κατέγραψε πέρσι αύξηση +256% στον αριθμό των καταλυμάτων και +56% στις διανυκτερεύσεις σε ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Όπως είπε, διεθνώς η τάση διαμονής σε εναλλακτικά καταλύματα θα ενισχυθεί, με έναν στους τρεις ταξιδιώτες να τα επιλέγουν σε σχέση με τα ξενοδοχεία. Ήδη το 35% των πελατών της εταιρείας προτιμά να μείνει σε σπίτι ή βίλα ενώ ο ρυθμός αύξησης των καταχωρήσεων νέων ακινήτων στην πλατφόρμα είναι 20%, μεγαλύτερος από αυτό των ξενοδοχείων.