Η Ισπανία αποτελούσε πάντα ένα σαφές παράδειγμα για το τι θα ακολουθήσει στην ελληνική τουριστική αγορά μετά από περίπου μια πενταετία. Σε αυτή τη μεσογειακή χώρα, που είναι ένας από τους ισχυρότερους ανταγωνιστές της Ελλάδας, ο τουρισμός αναπτύχθηκε και άνθισε και ταυτόχρονα πέρασε όλες τις κακοδαιμονίες που αργότερα ήρθαν και εδώ. Και ενώ τα μαθήματα που δίνει η Ισπανία σε ό,τι αφορά τον τουρισμό είναι πολύ χρήσιμα, σπάνια η πολιτική ηγεσία της χώρας μας τα αφουγκράζεται έτσι ώστε να προλαμβάνει τα όποια δεινά έπονται.
Μια από τις χώρες όπου άνθισε νωρίς η αγορά της βραχυχρόνιας τουριστικής μίσθωσης στην Ευρώπη είναι η Ισπανία, με την πλατφόρμα -αρχικά της Airbnb- να καταγράφει ρεκόρ αριθμό καταχωρήσεων αλλά και διανυκτερεύσεων, και τις υπόλοιπες πλατφόρμες να μπαίνουν γρήγορα στο παιχνίδι.
Η προηγούμενη χρονιά όμως φαίνεται να ανακόπτει σταδιακά αυτή τη φρενίτιδα. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που εξέδωσε το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικών (INE), οι διανυκτερεύσεις σε μη ξενοδοχειακά καταλύματα το 2018 στην Ισπανία έφτασαν τα 127,2 εκατ., κατά 2,6% λιγότερες από την προηγούμενη χρονιά. Ειδικότερα, το 2018, συνολικά 25,4 εκατ. επισκέπτες επέλεξαν να διανυτερεύσουν σε διαμερίσματα, κάμπινγκ, αγροτουριστικά καταλύματα και hostels στην Ισπανία. Από αυτούς, 77,7 εκατ. διανυκτερεύσεις πραγματοποίησαν μη κάτοικοι της Ισπανίας, σημειώνοντας μείωση κατά 4,1% σε σύγκριση με το 2017, ενώ οι κάτοικοι πραγματοποίησαν περίπου τον ίδιο αριθμό διανυκτερεύσεων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας το 2018 τα 49,4 εκατ. διανυκτερεύσεις.
Η πλειοψηφία των διανυκτερεύσεων αυτών πραγματοποιήθηκε σε διαμερίσματα (58%), ενώ ακολουθούν τα κάμπινγκ (31%), τα αγροτουριστικά καταλύματα (9%) και το υπόλοιπο 2% στα hostels.
Να σημειωθεί ότι συνολικά, οι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Ισπανία το 2018 ανήλθαν σε 130,7 εκατ. και πραγματοποίησαν πάνω από 467,4 εκατ. διανυκτερεύσεις σε όλων των ειδών τα καταλύματα (συμπεριλαμβανομένων των ξενοδοχείων), σημειώνοντας μείωση κατά 0,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Οι σημαντικότερες αγορές τουριστών για την Ισπανία είναι η Βρετανία (26,8%), η Γερμανία (19,3%) και η Γαλλία (8,6%).