Ποιες είναι οι τάσεις στον κλάδο των βραχυχρόνιων μισθώσεων για το 2023;
Ο Jamie Lane, Chief Economist στην AirDNA, ανέλυσε τα έσοδα 12 εκατομμυρίων παραθεριστικών κατοικιών το 2022, τα οποία ανήλθαν σε πάνω από 148 δισεκατομμύρια δολάρια, και μοιράστηκε μερικές χρήσιμες πληροφορίες με τους συνεργάτες της Booking.com.
Αν και η αναφορά απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε κοινό από τις ΗΠΑ, μοιράστηκε ενδιαφέροντα στοιχεία με βάση δεδομένα της AirDNA από όλο τον κόσμο, ορισμένα από τα οποία μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.
Όλες οι παγκόσμιες αγορές ανακάμπτουν, αλλά με διαφορετικό ρυθμό
Σύμφωνα με τα δεδομένα της AirDNA, οι ΗΠΑ «έχουν ανακάμψει πλήρως» όσον αφορά τη ζήτηση για κατοικίες διακοπών από τον Απρίλιο του 2021. Η Ευρώπη ανέκαμψε περίπου έναν χρόνο αργότερα, το καλοκαίρι του 2022, ενώ η Ασία και η Ωκεανία βρίσκονται ακόμα σε στάδιο ανάκαμψης και αναμένεται να φτάσουν στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν την πανδημία μέχρι τα μέσα του 2024.
Στοιχεία από το US Bureau of Labor Statistics έδειξαν επίσης ότι, για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, περισσότεροι ερωτηθέντες δηλώνουν ότι βρίσκονται σε διακοπές σε σχέση με αυτούς που είναι σε αναρρωτική άδεια, κάτι που εμπνέει στον Jamie την αισιοδοξία ότι αφήνουμε όλο και πιο πίσω μας τις χειρότερες περιόδους της πανδημίας.
Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτής της ανάκαμψης οφείλεται στην εγχώρια ζήτηση
Οι ΗΠΑ όχι μόνο είχαν ανακάμψει μέχρι τον Απρίλιο του 2021, αλλά το 2022 σημείωσαν και ανάπτυξη 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης προήλθε από επιλογές αναψυχής και πιο απομακρυσμένους προορισμούς που είναι δημοφιλείς στους εγχώριους ταξιδιώτες, όπως παραλίες, βουνά, λίμνες και αγροτικές κοινότητες με μικρές πόλεις.
Η ζήτηση για ορεινές και παραλίμνιες επιλογές δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σημειώνοντας πτώση μόνο για τρεις μήνες από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο του 2020, αλλά συνέχισε την ανοδική της πορεία.
Ακόμα και μετά τη λήξη των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, η στροφή προς τις αγροτικές περιοχές δεν έχει υποχωρήσει. Μάλιστα οι τάσεις για το 2023 δείχνουν ότι η ζήτηση για τέτοιες τοποθεσίες έχει αυξηθεί κατά 156% σε σύγκριση με το 2019.
Οι διεθνείς διαμονές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα
Παρά την επανεκκίνηση των ταξιδιών εσωτερικού, ο κλάδος ακόμα περιμένει τους διεθνείς ταξιδιώτες να επιστρέψουν πλήρως στις κατοικίες διακοπών στις ΗΠΑ.
Το τρίτο τρίμηνο του 2022, οι διεθνείς ταξιδιώτες που έμειναν σε κατοικίες διακοπών στις ΗΠΑ ήταν 19% λιγότεροι συγκριτικά με τα επίπεδα του 2019. Ωστόσο, υπάρχουν λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι. Η πλήρης επανέναρξη των διεθνών ταξιδιών μπορεί να αποτελέσει σημαντικό καταλύτη για το 2023, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ανάπτυξη στον κλάδο.
Οι αστικοί προορισμοί πλήττονται περισσότερο από αυτές τις αλλαγές
Η πανδημία, όπως ήταν φυσικό, επηρέασε τη ζήτηση, προκάλεσε όμως αλλαγές και στην προσφορά.
Μεγάλοι διεθνείς προορισμοί, όπως το Σίδνεϊ, το Λονδίνο, η Βαρκελώνη, η Ρώμη, το Παρίσι, η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, είδαν πτώση τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση, ενώ η προσφορά και η ζήτηση στο Άμστερνταμ ήταν μειωμένες σχεδόν κατά 60%.
Σε γενικές γραμμές, αυτό οφείλεται σε τρεις παράγοντες:
- Γενική ελάττωση της ζήτησης λόγω της πανδημίας
- Νέοι κανονισμοί για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (ή αυστηρότερη επιβολή της υπάρχουσας νομοθεσίας)
- Μικρότερη ζήτηση από επαγγελματίες ταξιδιώτες
Ο Jamie δήλωσε απλά και συνοπτικά: «Υποψιάζομαι ότι πολλές από αυτές τις αγορές δεν θα επιστρέψουν ποτέ ξανά στα επίπεδα του 2019».
…Ωστόσο, επωφελούνται οι μικρότερες πόλεις και οι προαστιακές περιοχές
Μπορεί η προσφορά και η ζήτηση να μην έχουν επανέλθει πλήρως στις μεγαλουπόλεις του κόσμου, στις μικρότερες πόλεις όμως αυξάνονται σημαντικά.
Στις ΗΠΑ, περιοχές όπως το Ώστιν του Τέξας, η Santa Rosa/Rosemary Beach της Φλόριντα και το Gulf Shores/Mobile της Αλαμπάμα σημειώνουν αύξηση τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
Μάλιστα, στο Panama City της Φλόριντα οι καταχωρίσεις αυξήθηκαν σχεδόν κατά 80%, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 60% περίπου.
Σε μεγάλο βαθμό, αυτό οφείλεται στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών η οποία διαφοροποιείται, αλλά και στην ανάγκη για προσωρινή στέγαση για λόγους που δεν σχετίζονται με τις διακοπές, όπως από άτομα που μετακομίζουν σε νέα περιοχή για επαγγελματικούς λόγους.
Η πληρότητα είναι μειωμένη, αλλά σε σύγκριση με ιστορικά υψηλά επίπεδα
Ένας από τους λίγους τομείς που σημείωσαν πτώση στις ΗΠΑ το 2022 ήταν η πληρότητα. Αυτό πράγματι ισχύει, ωστόσο δεν δίνει τη συνολική εικόνα. Η αλήθεια είναι ότι η πτώση αυτή οφείλεται σε μεταβολές της ευρύτερης αγοράς που αλλοίωσαν τα δεδομένα του 2021.
Το 2020 και τις αρχές του 2021, η ζήτηση στις ΗΠΑ έπεσε απότομα, οδηγώντας σε μείωση της προσφοράς παραθεριστικών κατοικιών κατά 25%. Αργότερα μέσα στη χρονιά, όμως, η ζήτηση επέστρεψε δυναμικά και με ταχύτητα που η προσφορά δεν ήταν δυνατό να καλύψει. Με τη ζήτηση να ξεπερνά την προσφορά, τα ποσοστά πληρότητας αυξήθηκαν.
Τώρα συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή η προσφορά επιστρέφει και ξεπερνά τη ζήτηση.
Για να γίνει πιο κατανοητός, ο Jamie δήλωσε ότι το 2021 «η πληρότητα έφτασε σε επίπεδα που πιθανόν να μην ξαναδεί ποτέ, μα ποτέ ο κλάδος». Επομένως, αυτή η τάση δεν είναι και τόσο ανησυχητική, αλλά αντανακλά κυρίως την επιστροφή στην κανονικότητα.
Η μέση ημερήσια τιμή (ADR) αυξήθηκε σχεδόν ανάλογα με αυτή των ξενοδοχείων
Έρευνες έχουν δείξει ότι, μετά την τοποθεσία, η τιμή είναι ο δεύτερος πιο σημαντικός λόγος για τον οποίο οι καταναλωτές επιλέγουν κατοικίες διακοπών αντί για ξενοδοχεία.
Στις κατοικίες διακοπών συχνά παίζει καθοριστικό ρόλο η τιμή, ειδικά για τα άτομα που ταξιδεύουν με παιδιά ή που πρόκειται να μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Έτσι, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι τιμές για τις κατοικίες διακοπών είναι κατά μέσο όρο σχεδόν 35% υψηλότερες στις ΗΠΑ σε σύγκριση με το 2019, και αυξάνονται με γρηγορότερο ρυθμό σε σχέση με τις τιμές των ξενοδοχείων.
Ωστόσο, κάθε μονάδα είναι διαφορετική, και αυτό καθιστά πιο δύσκολη τη μελέτη των παραθεριστικών κατοικιών. Αυτό σημαίνει ότι οι μονάδες που είναι διαθέσιμες σήμερα δεν είναι ίδιες με αυτές του 2019, και έτσι δεν είναι εύκολη η απευθείας σύγκριση. Επιπλέον, υπάρχει και ο παράγοντας της μεταβαλλόμενης ζήτησης των καταναλωτών, καθώς πολλοί ταξιδιώτες προτιμούν πλέον μεγαλύτερα καταλύματα από εκείνα που επέλεγαν το 2019.
Αν ληφθούν υπόψη αυτοί οι παράγοντες, η πραγματική αύξηση του ADR στις ΗΠΑ πλησιάζει περισσότερο το 18%, που είναι σχεδόν ίδια με την αύξηση που σημειώνεται για τα ξενοδοχεία.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το 2023
Μπορεί γενικά να αναμένεται ύφεση το 2023, υπάρχουν όμως λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι ότι ο κλάδος της φιλοξενίας θα επηρεαστεί ελάχιστα, όπως:
- Αύξηση θέσεων εργασίας: αμερικανική έρευνα δείχνει ότι τον περασμένο χρόνο δημιουργήθηκαν 4,3 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας, και το παρελθόν έχει δείξει σταθερά ότι αν ο κόσμος έχει δουλειά, είναι πιο πιθανό να πάει διακοπές
- Καταναλωτικές συνήθειες: αν και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει αλλάξει, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ μειώνουν περισσότερο τις δαπάνες τους για αγαθά παρά για υπηρεσίες
- Ισχυρή ώθηση: με τις αισιόδοξες ενδείξεις για το 2023, όπως για την επάνοδο της διεθνούς ζήτησης, υπάρχουν πολλά στοιχεία που μπορούν να αντισταθμίσουν την οποιαδήποτε απώλεια
Αυτό φαίνεται και στα τρέχοντα δεδομένα δραστηριότητας της AirDNA.
Αναφορικά με τις πραγματοποιημένες διανυκτερεύσεις στις ΗΠΑ, ο Φεβρουάριος είχε 18% άνοδο σε σχέση με πέρυσι, κάτι που αποδεικνύει ότι ο κόσμος εξακολουθεί να ταξιδεύει. Όσον αφορά το μέλλον, οι κρατήσεις για προορισμούς στις ΗΠΑ που πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο για μελλοντικές ημερομηνίες αυξήθηκαν κατά 15% συγκριτικά με πέρυσι.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τις ευρύτερες προβλέψεις της AirDNA, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 10,6% το 2023. Η μέση ημερήσια τιμή (ADR) επίσης αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,7%, ωστόσο προβλέπεται ελαφριά μείωση 0,7% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), καθώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να απορροφήσουν οι ίδιες ορισμένα πρόσθετα έξοδα.
Οι αριθμοί αυτοί έχουν υπολογιστεί με την υπόθεση ότι θα υπάρξει ύφεση. Αν η υπόθεση αυτή είναι εσφαλμένη, οι προοπτικές μπορούν να είναι ακόμα καλύτερες.