Τα παράπονα των επισκεπτών σε σπίτια και καταλύματα, που νοικιάστηκαν μέσω της πλατφόρμας της Airbnb την περίοδο 2015 – 2020, ανέδειξαν σε έρευνά τους οι Αμερικανοί ταξιδιωτικοί μπλόγκερ Asher και Lyric Fergusson.
Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από την ASIS International και το John Jay College. Οι δύο μπλόγκερ ανέλυσαν 127.183 tweets από χρήστες του Twitter, που περιείχαν παράπονα επισκεπτών για την Airbnb από την 1η Ιανουαρίου 2015 έως και τις 20 Σεπτεμβρίου 2020.
Η έρευνα διήρκησε δυόμισι χρόνια, με χρήση διαφόρων τεχνικών επεξεργασίας των δεδομένων. Πέραν των συμπερασμάτων, στην έκθεση καταγράφονται με φωτογραφίες πάνω από 500 περιπτώσεις που δείχνουν επικίνδυνες συνθήκες διαβίωσης σε καταλύματα της Airbnb, από τρωκτικά και μούχλα μέχρι σάπια τρόφιμα και άλλα ευρήματα επικίνδυνα για την υγεία και την ασφάλεια των επισκεπτών.
Ο Asher και ο Lyric Fergusson έχουν ερευνήσει στο παρελθόν τα πιο επικίνδυνα μέρη για γυναίκες ή ομοφυλόφιλους ταξιδιώτες.
Τα ευρήματα της έρευνας
Οι τρεις κύριοι τομείς καταγγελιών των επισκεπτών αφορούν απάτες, μη ασφαλείς συνθήκες και διακρίσεις.
Οι απάτες αντιπροσώπευαν το 22,27% (28.325 περιπτώσεις) όλων των παραπόνων που αναλύθηκαν στο Twitter κατά την προαναφερθείσα χρονική περίοδο.
Οι απάτες περιλαμβάνουν:
Πολλαπλές διαφορετικές καταχωρίσεις της ίδιας ιδιοκτησίας (9,16%),
Ιδιοκτησία που δεν ταιριάζει με την περιγραφή της καταχώρισης (5,73%),
Δόλιες χρεώσεις (4,62%),
Ψεύτικες καταχωρίσεις ή/και κριτικές (0,71%),
και άλλες περιπτώσεις (2,06%).
Οι μη ασφαλείς συνθήκες αντιπροσώπευαν το 6,07% (7.719 περιπτώσεις) όλων των παραπόνων επισκεπτών που αναλύθηκαν στο Twitter κατά τη διάρκεια της εν λόγω χρονικής περιόδου.
Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει ανθυγιεινές συνθήκες (3,38%), σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια (1%), αντιπαθητικούς οικοδεσπότες ή/και περιβάλλον (0,91%), μη ασφαλείς ή κατεστραμμένες ανέσεις στο χώρο (0,46%), κρυφές κάμερες (0,2%) και κλοπές (0,12%).
Οι διακρίσεις αντιπροσώπευαν το 3,81% (4.851 περιπτώσεις) των καταγγελιών επισκεπτών που αναλύθηκαν στο Twitter κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου.
Οι διακρίσεις αφορούν σε άτομα με αναπηρία (2,27%), φυλετικές δικαρίσεις (0,83%), LGBTQ+ (0,12%) και άλλες περιπτώσεις (0,59%).
Η Airbnb δεν έλεγξε σωστά τους οικοδεσπότες και τις καταχωρίσεις τους
Σύμφωνα με τον Asher Fergusson, πολλές καταγγελίες έδειχναν ότι η Airbnb βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό σε bots και τεχνολογία AI. Επίσης, συσκότιζε σημαντικές πληροφορίες και παρείχε εξωτερική ανάθεση σε τηλεφωνικά κέντρα.
Ο Fergusson τόνισε επίσης ότι η Airbnb είχε τη δυνατότητα να λογοκρίνει κριτικές για διάφορους λόγους. Επίσης ότι η Airbnb δεν έλεγξε σωστά τους οικοδεσπότες και τις καταχωρίσεις τους. Έτσι άφησε γυναίκες ταξιδιώτες ιδιαίτερα ευάλωτες σε επιθέσεις για την ασφάλειά τους, όπως η παρενόχληση, η επίθεση και οι παράνομες βιντεοσκοπήσεις.
Ο ίδιος ανέφερε ότι η ιδέα για την έρευνα προήλθε από προσωπική εμπειρία όταν με την οικογένειά του βρέθηκαν χωρίς στέγαση στο Παρίσι το 2017.
Ο Φέργκιουσον παραδέχτηκε ότι τα ζητήματα αυτά δεν περιορίζονται μόνο στην Airbnb. Ωστόσο, ζήτησε πιο αυστηρή ρύθμιση για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε όλο τον κόσμο, ανάλογες με αυτές που ισχύουν στα ξενοδοχεία.
Επισημαίνεται ότι πρόσφατα η Airbnb όρισε τον αναπληρωτή γενικό σύμβουλο Peter Urias ως τον νέο της επικεφαλής σε θέματα δεοντολογίας και ανακοίνωσε την ενίσχυση των νομικών ομάδων της ώστε να ελέγχονται περιπτώσεις ασφάλειας και κακών συμπεριφορών από οικοδεσπότες.