Ρυθμιστική διαχείριση στις βραχυχρόνιες μισθώσεις προτείνει μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων). Σύμφωνα με τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco, «με τη συνεχή άνοδο της οικονομίας διαμοιρασμού, κρίνεται απαραίτητη η ρυθμιστική διαχείριση, με σκοπό τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού και της ασφάλειας των πολιτών και τουριστών. Επιπλέον, για τη σωστή αξιολόγηση της συμμετοχής των συγκεκριμένων πλατφορμών στον τουριστικό κλάδο, εκτιμάται ότι πρέπει να αναπτυχθούν τα απαραίτητα εργαλεία συγκέντρωσης και καταγραφής στατιστικών στοιχείων σχετικά με αυτές».
Οι επιπτώσεις της οικονομίας διαμοιρασμού στον τουρισμό
Η μελέτη καταγράφει επίσης τις επιπτώσεις της οικονομίας διαμοιρασμού στον τουρισμό. Ο ΙΝΣΕΤΕ σημειώνει ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν θετικές και αρνητικές επιπτώσεις.
Οι θετικές επιπτώσεις είναι:
- Νέες επιλογές διαμονής, μετακίνησης & δραστηριοτήτων.
- Επιχειρηματική ευκαιρία / πρόσβαση σε ευρύ φάσμα υπηρεσιών –υψηλής ποιότητας σε προσιτές τιμές.
- Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις πιέζονται να ανταποκριθούν στον αυξημένο ανταγωνισμό και να προσαρμοστούν, μειώνοντας τις τιμές ή βελτιώνοντας την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν.
- Εστίαση στην εξατομικευμένη προσέγγιση, την αυθεντικότητα και την επαφή με την τοπική κοινότητα.
- Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Airbnb, παρατηρείται σημαντική μείωση της χρήσης ενέργειας / νερού, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των αποβλήτων, ενθαρρύνοντας πιο βιώσιμες πρακτικές τόσο στους οικοδεσπότες όσο και στους επισκέπτες.
- Μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού, ορισμένοι προορισμοί γίνονται περισσότερο προσιτοί και δημοφιλείς, όπως π.χ. η Ελβετία όπου διαπιστώθηκε ότι η Airbnb έχει επεκτείνει την αγορά City Break σε ορισμένες πόλεις, όπου το υψηλό κόστος του ξενοδοχείου απέτρεπε τους τουρίστες από το να μείνουν εκεί.
Οι αρνητικές επιπτώσεις είναι:
- Αύξηση εργασίας μερικής απασχόλησης στον τομέα του τουρισμού, κάτι που εντείνει το αίσθημα ανασφάλειας στους εργαζομένους.
- Μη συμμόρφωση σε πρότυπα ασφάλειας, υγείας και προσβασιμότητας και εντοπισμός περιπτώσεων φοροδιαφυγής και αθέμιτου ανταγωνισμού.
- Ενώ οι ξενοδόχοι συμμορφώνονται με τους κανόνες και νόμους για την προστασία του περιβάλλοντος, το εργατικό δίκαιο, τα τουριστικά τέλη, την προστασία των καταναλωτών κτλ., οι οικοδεσπότες των διαδικτυακών πλατφορμών δε φαίνεται να τους ακολουθούν.
- Αυξημένες τιμές στέγασης για το μόνιμο πληθυσμό σε τουριστικές περιοχές, με αποτέλεσμα την απομάκρυνση του από αυτές.
- Σημαντική μείωση των εσόδων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, λόγω της ενίσχυσης της οικονομίας διαμοιρασμού.
Ρυθμίσεις σε ευρωπαϊκές πόλεις
Στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ καταγράφονται επίσης ορισμένες ρυθμίσεις, που έχουν θεσπισθεί σε ευρωπαϊκές μεγαλουπόλιεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Χαρακτηριστικά αναφέρονται:
- Σε ορισμένες περιοχές της Μαδρίτης τα διαμερίσματα που νοικιάζονται για πάνω από 90 ημέρες υποχρεώνονται βάσει νομοθεσίας να διαθέτουν τη δική τους ιδιωτική είσοδο/μέθοδο πρόσβασης για τους επισκέπτες.
- Στο Άμστερνταμ, κάθε κατάλυμα χρειάζεται ειδική άδεια αξίας €45/έτος. Μπορεί να ενοικιάζεται για 30 ημέρες / έτος, σε μέχρι 4 άτομα / φορά. Ο ιδιοκτήτης πρέπει να αναφέρει στις αρχές κάθε ενοικίαση πριν την άφιξη των επισκεπτών. Επιπλέον, απαγορεύεται η βραχυχρόνια μίσθωση σε 3 περιοχές της πόλης.
- Στο Παρίσι, η ενοικίαση πρώτης κατοικίας πάνω από 120 ημέρες/έτος, χρειάζεται άδεια και καταβολή φόρου για παροχή ξενοδοχειακών υπηρεσιών. Ειδική άδεια απαιτείται για ενοικίαση δεύτερης κατοικίας.
- Στο Βερολίνο, εάν πάνω από το 50% της επιφάνειας της κύριας κατοικίας ή η δεύτερη κατοικία μισθώνεται βραχυπρόθεσμα τότε απαιτείται ειδική άδεια (90 ημέρες / έτος είναι ο μέγιστος χρόνος βραχυπρόθεσμης μίσθωσης για δεύτερη κατοικία).