Τι θεωρούν σημαντικό οι ταξιδιώτες κατά τον σχεδιασμό των διακοπών τους το 2025; Για δεύτερη χρονιά, η Sabre, κορυφαία εταιρεία στον τομέα της ταξιδιωτικής τεχνολογίας, πραγματοποίησε έρευνα ανάμεσα στα μέλη της παγκόσμιας ομάδας της, ώστε να εντοπίσει τις προτεραιότητες των επαγγελματιών της βιομηχανίας για τα προσωπικά τους ταξίδια. Συνδυάζοντας αυτά τα ευρήματα με τα εκτενή οικονομικά δεδομένα της, η Sabre παρουσίασε τις 10 κορυφαίες τάσεις που καθορίζουν τον τρόπο που ταξιδεύουμε φέτος.
Oι δέκα ταξιδιωτικές τάσεις 2025
1. Το μεγαλύτερο ποσοστό του δείγματος επιλέγει να πάει τουλάχιστον σε δύο ταξίδια διακοπών ενώ ένα σημαντικό ποσοστό του δείγματος σχεδιάζει τέσσερα ή και περισσότερα ταξίδια αναψυχής.
2. Οι ταξιδιώτες από την Ασία και τον Ειρηνικό πρωτοστατούν στα ταξιδιωτικά σχέδια για το 2025, με αύξηση 34% στις κρατήσεις.
3. Οι Baby Boomers είναι η γενιά που είναι πιο πιθανό να αυξήσει τους ταξιδιωτικούς της προϋπολογισμούς.
4. Οι περιπέτειες πρώτες στην επιλογή των ταξιδιωτών.
5. Η Γαστρονομία αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό των διακοπών του 2025.
6. Η ποιότητα της αεροπορικής εταιρείας μετράει.
7. Η ευκολία κράτησης αποτελεί βασικό κριτήριο για τους ερωτηθέντες της έρευνας.
8. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες προτιμούν να προγραμματίζουν εκ των προτέρων κάνοντας κράτηση για τις διακοπές τους τουλάχιστον τρεις μήνες πριν.
9. Οι ταξιδιώτες κάνουν διακοπές με την ευρύτερη οικογένεια για να περάσουν ποιοτικό χρόνο μαζί.
10. Η βιωσιμότητα γίνεται όλο και πιο σημαντικός παράγοντας για τους ταξιδιώτες.
Στα σχέδια από δύο και πάνω ταξίδια
Η πλειονότητα των συμμετεχόντων σχεδιάζει τουλάχιστον δύο ταξίδια, καταγράφοντας αύξηση 6%. Επιπλέον, σχεδόν το 25% των ερωτηθέντων σκοπεύει να πραγματοποιήσει τέσσερα ή περισσότερα ταξίδια, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 12% σχεδιάζει πέντε ή περισσότερα, σημειώνοντας αύξηση 2%. Σημαντικό επίσης είναι ότι μόνο το 3% δήλωσε πως δεν προγραμματίζει καθόλου διακοπές το 2025, ποσοστό που μειώθηκε σημαντικά από το 9,4% το 2024.
Αυτή η αυξημένη ταξιδιωτική δραστηριότητα αντικατοπτρίζεται και στα δεδομένα της Sabre, τα οποία καταγράφουν 9% περισσότερες αεροπορικές κρατήσεις για το 2025, βάσει κρατήσεων από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024, συγκριτικά με την ίδια περίοδο το προηγούμενο έτος. Η τάση αυτή επιβεβαιώνει τη σημαντική θέση που κατέχουν τα ταξίδια στις προτεραιότητες των ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η Ασία πρώτη στα ταξίδια
Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού πρωτοστατεί στα ταξίδια το 2025, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Sabre, οι κρατήσεις στην περιοχή σημείωσαν αύξηση 34% σε ετήσια βάση (βασισμένη στις κρατήσεις που πραγματοποιήθηκαν από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024 για το 2025), ξεπερνώντας κάθε άλλη περιοχή.
Η μείωση των αεροπορικών ναύλων είναι σημαντικός παράγοντας για αυτήν την ανάπτυξη. Η μεγαλύτερη αεροπορική χωρητικότητα στην περιοχή οδήγησε σε μείωση 10% στους ναύλους το πρώτο τρίμηνο και 5% το δεύτερο τρίμηνο του 2025, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε περισσότερους ταξιδιώτες. Παράλληλα, η αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη σε αγορές όπως η Ινδία, η Ινδονησία και το Βιετνάμ συνεισφέρει στην ενισχυμένη ταξιδιωτική δραστηριότητα.
Ο Brett Thorstad, αντιπρόεδρος πωλήσεων της Sabre στην Ασία-Ειρηνικό, σχολίασε ότι είναι κρίσιμο οι εταιρείες του κλάδου να αξιοποιούν την κατάλληλη τεχνολογία για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση, προσφέροντας στους ταξιδιώτες και τις επιχειρήσεις τα καλύτερα δυνατά εργαλεία.
Αύξηση ταξιδιωτικών προϋπολογισμών
Το 2025 χαρακτηρίζεται και από μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς. Πάνω από το 90% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ξοδεύουν το ίδιο ή περισσότερα χρήματα σε ταξίδια συγκριτικά με το 2024. Παρότι οι συνήθειες δαπανών ποικίλλουν ανά γενιά, οι Gen Z δίνουν έμφαση σε οικονομικές λύσεις, διατηρώντας έναν προϋπολογισμό που είναι είτε σταθερός είτε ελαφρώς αυξημένος.
Αντίθετα, οι Baby Boomers καταγράφουν τη μεγαλύτερη αύξηση δαπανών, με ένα σημαντικό ποσοστό να επενδύει περισσότερο στα ταξίδια το 2025 από το προηγούμενο έτος.
Ο Frank Trampert, ανώτερος αντιπρόεδρος της Sabre Hospitality, τόνισε ότι η αυξημένη αγοραστική δύναμη προσφέρει στους ξενοδόχους την ευκαιρία να προσφέρουν περισσότερη αξία και προσαρμοσμένες εμπειρίες. Επενδύοντας σε προηγμένη τεχνολογία και δεδομένα, οι ξενοδόχοι μπορούν να ξεπεράσουν τις προσδοκίες των ταξιδιωτών, προσφέροντας επιλογές που καλύπτουν τις ανάγκες τους, είτε αυτές αφορούν οικονομικά πακέτα είτε πολυτελείς διαμονές.
Ταξίδια περιπέτειας
Οι ταξιδιώτες το 2025 δείχνουν μια έντονη στροφή προς την περιπέτεια, αναζητώντας υπαίθριες δραστηριότητες και αθλητικές εμπειρίες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι πολιτιστικές εμπειρίες παραμένουν δημοφιλείς, με το 46% να δηλώνει πως η επίσκεψη σε αξιοθέατα, μουσεία, μνημεία και γκαλερί είναι η κορυφαία τους δραστηριότητα. Ωστόσο, οι περιπετειώδεις διακοπές κερδίζουν συνεχώς έδαφος, με σχεδόν το 30% να δίνει προτεραιότητα σε υπαίθριες δραστηριότητες και αθλητικά γεγονότα.
Αυτή η τάση είναι πιο έντονη στη γενιά Z, όπου το 73% των ερωτηθέντων προτιμά τις δραστηριότητες γεμάτες αδρεναλίνη. Η Gen X και η Gen Y εστιάζουν κυρίως σε δραστηριότητες που είναι φιλικές προς την οικογένεια, ενώ οι Baby Boomers, έχοντας μεγαλύτερη ευελιξία, αναδεικνύουν ξανά την αξία των υπαίθριων και αθλητικών δραστηριοτήτων, με το 45% αυτών να τις θέτει ως κεντρικό σημείο των διακοπών τους.
Ο Richard Addey, ανώτερος περιφερειακός διευθυντής στη Sabre, επισημαίνει ότι τα ταξίδια περιπέτειας αποτελούν αυξανόμενη τάση για όλες τις γενιές, από τη γενιά Z που αναζητά έντονες εμπειρίες, έως τους Baby Boomers που ξαναβρίσκουν τη χαρά της φύσης. Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί την προτίμηση των ταξιδιωτών για μοναδικές και ουσιαστικές εμπειρίες, ξεφεύγοντας από τα παραδοσιακά μοντέλα ταξιδιού.
Η Sabre υποστηρίζει αυτές τις εξελίξεις προσφέροντας καινοτόμες λύσεις, όπως τα εργαλεία Lodging AI και Shopping AI, που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, και την πλατφόρμα περιεχομένου πολλαπλών πηγών. Αυτές οι τεχνολογίες δίνουν στην ταξιδιωτική βιομηχανία τη δυνατότητα να παρέχει εξατομικευμένες επιλογές, αναλύοντας δυναμικά τις ανάγκες των ταξιδιωτών, απλοποιώντας τις διαδικασίες κρατήσεων και ενσωματώνοντας περιεχόμενο από ποικίλες πηγές.
Τα ταξίδια περνούν από το στομάχι
Το φαγητό αποκτά κεντρικό ρόλο στις ταξιδιωτικές εμπειρίες του 2025, με τους ταξιδιώτες να αναζητούν όλο και περισσότερες αυθεντικές γαστρονομικές περιπέτειες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Σύμφωνα με την έρευνα της Sabre, οι γευστικές απολαύσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία, με τους Baby Boomers να ξεχωρίζουν, καθώς το 27% από αυτούς δηλώνει ότι το φαγητό είναι η κορυφαία προτεραιότητα των διακοπών τους.
«Το φαγητό στις διακοπές είναι κάτι περισσότερο από την απλή απόλαυση των γεύσεων – είναι ένα μέσο σύνδεσης», σημειώνει η Kristin Hays, Chief Communications & Sustainability Officer της Sabre. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το φαγητό μπορεί να ενισχύσει την επαφή με την τοπική κουλτούρα και να δημιουργήσει αξέχαστες στιγμές, είτε μέσω ενός κοινού μαθήματος μαγειρικής είτε ενός γεύματος που περιλαμβάνει τοπικά προϊόντα.
Ποιότητα αεροπορικών εταιρειών
Οι νεότερες γενιές ταξιδιωτών δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα των αεροπορικών εταιρειών, αναδεικνύοντας μια νέα τάση στον τρόπο επιλογής ταξιδιωτικών υπηρεσιών για το 2025. Παρόλο που οι ταξιδιώτες της Gen Z δεν αυξάνουν σημαντικά τους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς τους, σχεδόν 10% αυτών αναφέρει την ποιότητα της αεροπορικής εταιρείας ως έναν κρίσιμο παράγοντα στις αποφάσεις τους. Παρόμοια στάση υιοθετούν και οι ταξιδιώτες της Gen Y, ενισχύοντας την προοπτική οι αερομεταφορείς να επενδύσουν στη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών.
Αυτή η εστίαση στην ποιότητα δίνει τη δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρείες να αναδείξουν την αξία τους μέσω εξατομικευμένων υπηρεσιών.
Ευκολία κρατήσεων
Η έρευνα δείχνει ότι η ευκολία κράτησης είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη Γενιά Χ και τη Γενιά Υ, . Τα άτομα που ταξιδεύουν με παιδιά δήλωσαν επίσης ότι είναι πιο πιθανό να κάνουν κράτηση σε ένα τουριστικό πακέτο από ό,τι άλλοι τύποι ταξιδιωτών, εκτιμώντας πιθανότατα την ευκολία και τη δομή που παρέχουν αυτά τα πακέτα.
τον κατακερματισμό του περιεχομένου, δίνοντας τη δυνατότητα στα πρακτορεία να συγκρίνουν, να ψωνίζουν, να κάνουν κρατήσεις και να εξυπηρετούν όλους τους τύπους ταξιδιωτικού περιεχομένου με ευκολία», σημειώνει ο Madhavan Kasturi, επικεφαλής του τμήματος Global Solution Engineering, της Sabre.
Early bird κρατήσεις
Η έρευνα της Sabre δείχνει ότι το 52% των ερωτηθέντων στην έρευνα αγοράζει αεροπορικά εισιτήρια τρεις έως έξι μήνες πριν από την αναχώρηση . Μάλιστα το 14% των ταξιδιωτών κάνει κράτηση τουλάχιστον έξι μήνες πριν, σημειώνοντας αύξηση 4%.
Πρώτα η οικογένεια
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες ταξιδεύουν με παιδιά, ακολουθούμενοι από εκείνους που ταξιδεύουν ως ζευγάρια. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ένα σημαντικά υψηλότερο ποσοστό των ερωτηθέντων στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική (ΛΑΚ) καθώς και στη Βόρεια Αμερική, σχεδιάζουν ταξίδια με την ευρύτερη οικογένεια.
Τα παγκόσμια στοιχεία κρατήσεων της Sabre δείχνουν επίσης ότι οι κρατήσεις για πολλά άτομα σημειώνουν ετήσια αύξηση, με τις ομαδικές κρατήσεις για επτά άτομα να παρουσιάζουν αύξηση 14%, ενώ για οκτώ ή περισσότερα άτομα, η αύξηση αγγίζει το ένα τέταρτο και ανέρχεται στο 23% .
Η βιωσιμότητα προέχει
Η έρευνα της Sabre δείχνει ότι η βιωσιμότητα παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις των ταξιδιωτών, ωστόσο το κόστος και η ευκολία παραμένουν κορυφαίες προτεραιότητες. Όταν τους παρουσιάστηκαν στοιχεία για επιλογές με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, το 54% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έλαβε υπόψη του τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά τη λήψη αποφάσεων. Μεταξύ αυτών, πάνω από το 5% δήλωσε ότι θα επέλεγε την πιο φιλική προς το περιβάλλον πτήση ακόμη και με υψηλότερο κόστος, ενώ το 49% δήλωσε ότι θα προτιμούσε πτήσεις με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όταν οι τιμές ήταν συγκρίσιμες με άλλες επιλογές.