Οι Έλληνες έχουν θετική εικόνα για τον τουρισμό στη χώρα μας με το 67,3% να πιστεύει ότι η επίδρασή του είναι πολύ θετική ή θετική και με το 14,2% να την κρίνει αρνητική. Πάντως ένα μεγάλο ποσοστό που φτάνει το 72,5% θεωρεί ότι –σίγουρα ή μάλλον- η χώρα αντιμετωπίζει υπερτουρισμό. Ωστόσο δύο στους τρεις δεν τον αντιλαμβάνονται στην περιοχή τους.
Το 72,4% θεωρεί ότι το κύριο προφίλ του τουριστικού μας μοντέλου είναι ο μαζικός τουρισμός σε δημοφιλείς προορισμούς.
Αυτά -μεταξύ άλλων- προκύπτουν από μία ποσοτική (aboutpeople για λογαριασμό του ΣΕΤΕ, σε δείγμα 1.314 Ελλήνων στις 7-9 Νοεμβρίου του 2024) και μία ποιοτική έρευνα (σε δείγμα 55 Ελλήνων) που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο του ΣΕΤΕ με τίτλο «Shaping the Future of Tourism».
Περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Όπως αναφέρουν οι συμμετέχοντες ο τουρισμός μπορεί να έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις, που σχετίζονται με την υποβάθμιση των φυσικών πόρων και τοπίων και τη ρύπανση και υπερκατανάλωση ενέργειας.
Σχεδόν οι μισοί από την ποσοτική έρευνα του γενικού πληθυσμού εκτιμά ότι η βιωσιμότητα και η περιβαλλοντική ευαισθησία θα πρέπει να ενσωματωθούν στο μελλοντικό τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας, το 43% τάσσεται υπέρ της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού, το 33,4% υπέρ του περιορισμού του μαζικού τουρισμού και το 31% υπέρ της προώθησης του πολιτιστικού και αρχαιολογικού τουρισμού.
Σχεδόν οι μισοί εκτιμούν ότι ο τουρισμός έχει θετικές και αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και το 39% τείνει στο «αρνητικά», με ένα μεγάλο ποσοστό 62,8% να θεωρεί πολύ σημαντική την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος στο τουριστικό μοντέλο της χώρας. Με αφορμή τα παραπάνω το 34% μιλά για περιορισμό του αριθμού τουριστών σε ευαίσθητες περιοχές, το 30% για προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού το 29% για επενδύσεις σε πράσινες τουριστικές υποδομές και το 29% για ευαισθητοποίηση του κοινού για την περιβαλλοντική υπευθυνότητα.
Αναφορικά με την ποιοτική έρευνα η λέξη κλειδί για τον υπερτουρισμό είναι η ισορροπία και η ανάγκη να τηρείται πάντα ένα μέτρο, ενώ η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος ενισχύοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Τα «καλά» και τα «κακά» του τουρισμού
Αυτό που προσφέρει ο τουρισμός σύμφωνα με τους συμμετέχοντες είναι οικονομική συμβολή με το 42,4% να αξιολογεί ως σημαντικότερη τη δημιουργία θέσεων εργασίας, το 38,6% την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας, το 21,8% τη δυνατότητα εποχικής απασχόλησης, το 19,6% την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων και το 18,7% την υποστήριξη τοπικών κοινωνιών σε νησιά και σε απομονωμένες χερσαίες περιοχές.
Στην άλλη πλευρά οι περισσότεροι θεωρούν ως σημαντικότερη αρνητική επίπτωση την αύξηση των ενοικίων 40,5% και την αύξηση τιμών 37,3% ενώ ακολουθούν η οικονομική εξάρτηση από έναν τομέα 22,2%, η περιβαλλοντική επιβάρυνση 21% και η υπερβολική ανάπτυξη και υπερδόμηση 18,4%.
Οι αμοιβές των εργαζόμενων στον τουρισμό
Διχογνωμία επικρατεί και σε αυτό το θέμα με το 35,4% του γενικού πληθυσμού στην Ελλάδα θεωρεί ότι οι αμοιβές των εργαζομένων στον τουρισμό είναι υψηλότερες από το μέσο όρο των μισθών στην Ελλάδα, ενώ το 25,4% ότι είναι χαμηλότερες. Σε κάθε περίπτωση το 44% πιστεύει ότι η αύξηση μισθών συνιστά αναγκαία παρέμβαση στην εργασία στον κλάδο με το το 26% πιστεύει ότι απαιτούνται περισσότεροι έλεγχοι από πλευράς του κράτους σε σχέση με τις συνθήκες εργασίας και με τους περισσότερους 46,6% να κρίνουν απαραίτητη τη βελτίωση των ωρών εργασίας.